Varga G. Gábor: A papíralapú beszállókártyák eltörlése számos fontos fogyasztóvédelmi problémát vet fel.


Az Egek Ura blog szerkesztője PR-stratégiának nevezte a Ryanair légitársaság lépését, miszerint eltörli a papíralapú beszállókártyákat. Véleménye szerint az utasfelvételi pultok teljes eltüntetése lehetetlen, ám a légitársaságok célja, hogy az utasokat az online rendszerek használatára ösztönözzék.

Ahogy az Infostart hírportál is tudósított róla, a Ryanair légitársaság jelentős újításokat tervez bevezetni. Az egyik legfontosabb változás, hogy 2025 májusától a társaság kizárólag digitális beszállókártyákat fogad el az utasoktól, ezzel céljuk a papírmentes működés elérése. Az utasoknak ehhez le kell tölteniük a Ryanair mobilalkalmazását a telefonjukra. Michael O'Leary vezérigazgató elmondta, hogy az utasok körülbelül 60 százaléka már most is a digitális megoldást választja. Jelenleg, ha valaki elfelejti letölteni a digitális kártyát, 55 euróért kérheti a hagyományos, nyomtatott verziót, ám ez a lehetőség májustól már nem áll majd rendelkezésre.

"Ez valószínűleg egy ügyes PR-stratégia, amellyel a Ryanair ismét a figyelem középpontjába kerül. Európában a diszkont légitársaságok már eddig is a digitális beszállókártyákra építették az utazási élményt, most pedig csupán annyi változás történik, hogy minden légitársaság, nem csupán a Ryanair, igyekszik automatizálni az utasfelvételt, ezzel megszüntetve a papíralapú beszállókártyák használatát" - nyilatkozta az InfoRádióban Varga G. Gábor, az Egek ura blog szerkesztője. A bejelentés körüli bizonytalanságot jól tükrözi, hogy számos kérdés megválaszolatlan maradt, például mi történik azokkal az utasokkal, akiknek lemerül a digitális készülékük, vagy akik nem rendelkeznek okostelefonnal.

A szakértő meglepődve tapasztalja, hogy a Ryanair miért törekszik a papíralapú beszállókártyák teljes eltüntetésére, hiszen a probléma könnyedén orvosolható a már szinte minden repülőtéren elérhető utasfelvételi automaták segítségével. A légitársaság szándéka az, hogy a beszállókártyák ne az ellenőrző pultokban dolgozó munkatársak által készüljenek, de Varga G. Gábor véleménye szerint az utasfelvételi folyamatot nem lehet teljesen automatizálni. Szerinte van számos olyan helyzet, amikor elengedhetetlen az emberi közreműködés, így csupán a folyamat hatékonyságának növelésére van lehetőség, a teljes eltüntetés helyett.

Problémásnak véli a Ryanair ötletét más okból is, így például felhívta a figyelmet arra, hogy Európában jó néhány olyan repülőtér van még, ahol helyi törvényi szabályozás, hatósági előírás vagy akár az informatikai infrastruktúra hiánya miatt nem fogadják el a hatóságok a mobiltelefonos, digitális beszállókártyákat. Ebben az esetben ezeket az útvonalakat a Ryanairnek fel kellene adnia, ami nyilván nem lehet cél. "Az utasokat még inkább próbálják ösztönözni arra, hogy az online kártyát használják, és mivel a papírkártya kiállítása eddig is rendkívül drága volt" - mondta Varga G. Gábor.

A szakértő hangsúlyozta, hogy ez a lépés újabb fontos kérdéseket vet fel: vajon az elmúlt 10-15 év során a beszállókártyák kinyomtatásáért felszámított 40-50 eurós díj valójában extraprofitot jelentett? "Ha a légitársaság most úgy dönt, hogy megszünteti a beszállókártyák kiállításának díját, akkor ezzel azt is sugallja, hogy eddig teljesen indokolatlanul szedtek be ezt az összeget. Ez pedig komoly fogyasztóvédelmi aggályokat is felvet" - tette hozzá.

Related posts