Trump aláírta az új vámrendeletet, amely 25 százalékos vámot vezet be a teherautókra. Ezzel új fejezetet nyit az amerikai kereskedelemben.


25 százalékos vám a teherautókra, célkeresztben Mexikó

Trump pénteken aláírta a rendeletet, amely 25 százalékos vámot vet ki minden közép- és nehéz tehergépkocsira, valamint azok alkatrészeire.

A döntés november 1-jétől lép életbe, és minden importált buszra, így az iskola- és városi buszokra is, 10 százalékos vámtételt vezet be.

A Fehér Ház indoklása szerint a vámemelés nemzetbiztonsági okokból történik. A cél a járműgyártást visszaterelése az Egyesült Államokba. A döntés leginkább Mexikót érinti, amely az amerikai teherautó-import 78 százalékát adja. Kanada a további 15 százalékért felel.

"Az amerikai ipart meg kell védenünk a tisztességtelen külső versenytől."

Az elnök véleménye szerint az intézkedés kifejezetten előnyös a PACCAR-csoport (amely magában foglalja a Peterbilt és Kenworth márkákat) valamint a Daimler Truck (Freightliner) számára. E két gyártó jelentős gyártási kapacitással bír az Egyesült Államokban.

A vámrendelet lehetőséget kínál a támogatásra is. Az Egyesült Államokban előállított járművek esetében a vállalatok 2030-ig 3,75%-os adójóváírást vehetnek igénybe az ajánlott kiskereskedelmi ár (MSRP) alapján, így mérsékelve az importált alkatrészekre nehezedő új költségeket.

A szakértők véleménye szerint az új vámrendelet komoly kihívások elé állítja Mexikót, amely az utóbbi években az Egyesült Államok autóipari ellátási láncának egyik meghatározó szereplőjévé vált.

A mexikói üzemekben gyártott teherautók, alkatrészek és buszkomponensek már hosszú évtizedek óta képezik az amerikai közúti járműipar alapját. Azonban a legújabb vámintézkedések várhatóan megnövelhetik az importköltségeket, ami árnövekedések láncreakcióját idézheti elő a piacon.

A közgazdászok arra figyelmeztetnek, hogy a logisztikai és közlekedési szektorban is áremelkedés várható, mivel az importált teherautók és buszok drágulása átgyűrűzhet a fuvarozási díjakba és a városi közlekedési költségekbe is.

Trump az utóbbi hónapokban számos olyan lépést tett, amelyek fokozzák az amerikai gazdasági nacionalizmus hatását.

A jelenlegi vámcsomag a 2018-2019-es Kína-ellenes tarifákhoz hasonlóan a stratégiai nyomásgyakorlás eszközeként működik. A Fehér Ház álláspontja szerint ennek célja, hogy hosszú távon erősítse a hazai termelési kapacitásokat.

Ugyanakkor több elemző arra figyelmeztet, hogy a vámháborúk rövid távon inflációt gerjeszthetnek, miközben a szomszédos országokkal - különösen Mexikóval - kereskedelmi feszültségeket szülnek.

A rendelet aláírásának időzítése nem csupán véletlen egybeesés. A republikánus kampány keretében Trump a "visszatelepített gyártás" koncepcióját népszerűsíti, amely a hazai ipar megerősítésére irányul. A vámemelés tehát egyszerre hordoz gazdasági és politikai üzenetet: belső viszonylatban az amerikai munkások és gyártók támogatására, míg külpolitikai szempontból Mexikóra és Kínára irányuló jelzésként is szolgál.

Az Eurasia Group elemzése alapján a lépés „nyilvánvalóan politikai indíttatású”, azonban rövid távon komoly zavarokat okozhat az észak-amerikai járműipari ellátási láncban.

A CFR (Council on Foreign Relations) elemzése szerint a vámok a NAFTA-utód USMCA egyezmény alapelveivel is ütközhetnek, ami újabb kereskedelmi vitákhoz vezethet.

Related posts