Szakértő: A Ferrari számára XIV. Leó támogatása lenne elengedhetetlen, miközben a mezőny a szabályváltozásokban reménykedik.


A következő három hétvégén izgalmas Forma-1-es futamok várnak ránk Imolában, Monacóban és Barcelonában. Vámosi Péter, a Motorsport Online főszerkesztője úgy véli, hogy a Ferrari számára itt az ideje, hogy végre bizonyítson, míg a McLaren versenyzői abban bíznak, hogy a Barcelonában bevezetett szigorúbb előírások az első szárnyakra segíthetnek csökkenteni a hátrányukat.

A 2025-ös Forma-1-es szezon Európába érkezik, miután Ausztráliát, Ázsiát és Miami lenyűgöző pályáit maguk mögött hagyták a versenyzők. A hétvégén Imola ikonikus aszfaltcsíkján mérhetik össze tudásukat, majd a következő héten a mesés Monacóban folytatódik a küzdelem. Június elsején pedig Barcelona várja a mezőnyt, ahol a sportág legpatinásabb tradíciói elevenednek meg. Ezek a versenypályák híresek arról, hogy az előzések nem könnyen jönnek, így az időmérő edzések szerepe kulcsfontosságúvá válhat a győzelem szempontjából. Fontos újdonság, hogy a Spanyol Nagydíj során a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) új szabályokat vezet be, amelyek a Forma-1-es autók első szárnyainak tesztelésére vonatkoznak. A célja, hogy jelentősen csökkentse azok hajlékonyságát, ezzel megakadályozva, hogy a csapatok a meglévő vizsgálatok keretein belül túllépjék a határokat. Ez a változtatás várhatóan új kihívások elé állítja a mérnököket és a versenyzőket egyaránt, miközben a száguldás izgalmát is fokozza.

A Motorsport Online főszerkesztője, Vámosi Péter, az InfoRádióban kifejtette: Imolában a Ferrari számára "kötelezően" jól teljesíteni, hiszen ha hazai pályán, Olaszországban kudarcot vallanak, azt nagyon nehéz lesz megmagyarázni, különösen figyelembe véve, hogy Lewis Hamiltonék milyen erősen kezdték az idényt. Noha a maranellói csapat a megszokott ígéretek mellett nem tálalt be semmi különöset, a szakíró véleménye szerint valószínű, hogy "mindent bevetnek az autóik optimalizálásáért." Mókásan megjegyezte, hogy talán még XIV. Leó pápa áldását is kérik, hogy végre elérjenek egy kis sikerélményt. Vámosi úgy látja, hogy a szezon eddigi eseményei alapján nem maradhatnak kifogások nélkül, a Ferrarinak most már bizonyítania kell.

A Monacói Nagydíj mindig is különleges helyet foglalt el a versenynaptárban, hiszen a monte-carlói pálya nemcsak lassú kanyarjaival, hanem a szalagkorlátok közelségével is igazi kihívást jelent a versenyzők számára. Egy apró hiba, és azonnal komoly következményekkel járhat. Vámosi Péter véleménye szerint...

a Monacói GP mindig "a versenyzők erőpróbája", és aki nincs ott fejben, sokat és nagyot veszíthet.

Monte-Carlóban a futamok gyakran nem bővelkednek izgalmakban; a versenyzők sokszor inkább csak "vonatoznak" egymás mögött, a rajttól kezdve egészen a verseny végéig.

Barcelona viszont már egy érdekesebb helyszín abból a szempontból, hogy szokás szerint sokat tesztelnek ott a csapatok, és emiatt rengeteg adat ismertté válhat. A szakíró szerint elképzelhető, hogy egyes csapatok a katalán városban "lövik el az év utolsó fejlesztési csomagját", illetve arra hívta fel a figyelmet, hogy a nagy szabályváltozások miatt a Spanyol Nagydíj után a három topcsapat kivételével a többiek már 2026-ra is fókuszálnak majd.

Vámosi Péter úgy véli, hogy a következő három versenyhétvégén nem valószínű, hogy más csapatok olyan jelentős előrelépéseket tesznek, amelyek képesek lennének megdönteni a McLaren dominanciáját. Szerinte a wokingi csapat orrkúpja nem rendelkezik olyan rugalmassággal, amely csak bizonyos versenyhelyzetekben (mint például az időmérőn vagy a verseny során) mutatkozik meg, és azt is hangsúlyozza, hogy „amikor a teljesítményt mérni kell, akkor minden a helyén van”. A Barcelonától kezdődően szigorúbb szabályok lépnek érvénybe az első szárnyakra vonatkozóan, de a Motorsport Online főszerkesztője szerint ez nem fogja jelentősen befolyásolni a McLaren eddigi kiemelkedő teljesítményét.

Egy egyetemi kutató nemrégiben a YouTube-on osztotta meg érdekes elméletét a brit autóversenyző csapat, a McLaren titkos előnyéről. Martin Buchan, aki a fázisváltó anyagokkal foglalkozott doktori disszertációjában, alaposan ismeri a témát. Szerinte a McLaren autók fékhűtő rendszerében egy különleges anyag rejlik, amely képes szabályozni a hőátadást, amikor halmazállapotot vált. Vámosi Péter, a Forma-1 szakértője is megerősítette, hogy az ilyen innovatív kísérletek nem újkeletűek a verseny világában; Adrian Newey például korábban számos kreatív megoldást alkalmazott, hogy meglepje a riválisokat.

"Nem állíthatjuk, hogy gumi McLarenek tűnnek fel a versenyeken, de ha váratlanul elszáll a versenykörönkénti fél másodperces előnyük, akkor elképzelhető, hogy valami turpisság van a háttérben. Ha ez beigazolódik, az FIA kivételesen jól választott helyet a vizsgálatnak" - foglalta össze a helyzetet a szakíró.

Related posts