A Red Bull reagált a hazai energiaitalok betiltásának lehetőségére, és felmerült a kérdés: vajon új receptúrák bevezetésére kényszerülnek? - Pénzcentrum

Júniustól életbe lép egy új szabályozás, amely megtiltja a 18 éven aluliak számára az energiaitalok vásárlását. Ez a rendelkezés számos népszerű márkát érint. Megkerestünk több jelentős gyártót, hogy megtudjuk, milyen lépéseket terveznek a változásokra reagálva, és hogy lesz-e esetleg receptúraváltoztatás is a jövőben.
Júniustól Magyarországon tilos lesz energiaitalt eladni 18 éven aluliaknak - a szigorú szabályozás a legtöbb ismert márkát érinti. Az Országgyűlés április végén fogadta el azt a törvényt, amely a fiatalok védelmére hivatkozva korlátozza a koffein- és egyéb stimulánstartalmú italok értékesítését. A kormányrendelet pontosan meghatározza, milyen összetevőket és mennyiségeket tekintenek tiltott kategóriának: a hatályba lépéstől kezdve nem lehet eladni 18 év alattiaknak olyan terméket, amely 100 milliliterenként több mint 15 mg koffeint (metilxantint), valamint például taurint, ginzenget, inozitolt, glükuronolakont vagy L-arginint tartalmaz.
Ezzel lényegében a Red Bull, a Hell, a Monster, a Watt, a Burn vagy az Adrenalin legtöbb terméke kiesik a kínálatból - ezek koffeintartalma ugyanis jellemzően 32 mg/100 ml. A szabályozás megsértéséért az üzletek súlyos büntetéseket kaphatnak: visszaeső esetben akár harminc napos boltbezárás is kiszabható.
Ugyanakkor több termék kimarad a tilalmi körből. Egyes gyártók már alacsony koffeintartalmú, nagyobb kiszerelésű italokat is bevezettek - például a Hell 500 ml-es energiaitala megfelel a rendelet követelményeinek. Emellett a jogszabály nem vonatkozik a tejalapú italokra sem: így a különféle dobozos jegeskávék és koffeines tejtermékek - melyekben gyakran magasabb a koffeintartalom, mint az energiaitalokban - továbbra is szabadon elérhetők maradnak a fiatalok számára.
A törvényi szigorítások hírére az érintett piaci szereplők meglehetősen visszafogottan reagáltak. Több nagy gyártót is megkerestünk többek között olyan kérdésekkel, hogy
A Red Bull a Pénzcentrummal folytatott kommunikációja során kifejtette, hogy...
A Red Bull nem kívánja kommentálni a fejleményeket.
A magyar tulajdonú Hell Energy ennél valamivel részletesebben válaszolt, de érdemi információt ők sem árultak el a konkrét lépéseikről. Mint írták:
A HELL ENERGY folyamatosan szemmel tartja a piaci és szabályozási környezet alakulását, és ennek fényében formálja termékfejlesztési stratégiáját. Cégünk rendszeresen értékeli a portfólió bővítésének lehetőségeit, kiemelt figyelmet fordítva a fogyasztói igényekre és a piaci trendekre. Jelenleg azonban a fejlesztés alatt álló termékeinkről nem kívánunk részleteket közzétenni. Amint új termékek kerülnek bevezetésre vagy meglévő kínálatunk módosul, a sajtó munkatársait a megszokott módon, időben és hivatalos csatornákon értesítjük.
Bár jelenleg még sok kérdés merül fel az új szabályozás betartásával kapcsolatban, Pálinkás Zsolt, a Tesco magyarországi vezetője a következőket osztotta meg velünk:
Amennyiben a jelenlegi feltételezéseink beigazolódnak, nálunk ez nem jelent majd óriási átalakulást: mondhatni, a mindennapi rutinunk része lesz. A pénztáraknál már most is működik egy életkor-ellenőrző rendszer, különösen az alkoholos termékek esetében, és ezt bővíteni fogjuk az energiaitalokkal is.