A megbízási jogviszony sajátos jellemzőivel sokszor felveti a kérdést, hogy a megbízottak hátrányos helyzetben vannak-e más biztosítottakhoz viszonyítva. A megbízottak általában rugalmasabb munkakörülményekkel rendelkeznek, azonban a biztosítási jogok és


Társaságunk magánszemélyeket foglalkoztat megbízási jogviszony keretében. A NAV felé történő bejelentéseket mindig a teljesítést követő hónap 10. napjáig elvégezzük, ezt követően, a nettó összegek utalása után, a 08-as bevallásban rögzítjük. A fizetendő adók és járulékok befizetését is a jogszabályi határidők betartásával teljesítjük. Olvasónk érdeklődött, hogy miért válik érvénytelenné a megbízott tajkártyája ilyen helyzetben. A kérdésre Dr. Radics Zsuzsanna jogász, társadalombiztosítási szakértő adott választ.

A kérdés részletesen így szólt: Társaságunk megbízási jogviszonyban foglalkoztat magánszemélyeket. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé történő bejelentéseket minden esetben a teljesítést követő hónap 10. napjáig megtesszük, a nettó összegek utalása után, a 08-as bevallásban szerepeltetjük, és a fizetendő adókat, járulékokat is a törvényben előírt határidőig teljesítjük. Mivel csak utólag kerülnek bejelentésre, ezért előfordul, hogy érvénytelen jelzést mutat a tajkártyájuk, a NAV-tól pedig tb-járulék tartozásáról kapnak értesítést. Társaságunk a fentiekkel kapcsolatban rengeteg megkeresést kap, a megbízási jogviszonyban lévő partnerek nem értik, miért van tartozásuk, miért érvénytelen a tajkártyájuk. Egy konkrét példát említve: az egyik megbízott EU egészségbiztosítási kártya igénylését elutasították a tajkártyája érvénytelen jelzése miatt. Ebben az esetben is a bejelentés a következő hónap 10. napjáig történik, a kapcsolódó járulékfizetés pedig a következő hónap 12. napjáig. A megbízott megbízási díja a korábbi hónapokban is elérte a tb-járulékfizetési alapot, és bár utólag, de visszamenőleg minden hónapban megtörténtek a bejelentések és a járulékok fizetése. Kérdésem, hogyan lehet ezt az anomáliát orvosolni? Miért lesz a megbízott tajkártyája érvénytelen ilyen esetben? Illetve a tajkártya érvényességi szintjeiről (zöld, sárga, piros) szeretnénk kérni tájékoztatást. Milyen módon tudunk helyesen eljárni, anélkül, hogy a megbízottjaink ne kerüljenek hátrányba?

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA

2023. december 31. után a határozatlan idejű biztosítási jogviszonyt létrehozó megbízási szerződéseket sem lehet folyamatosan bejelenteni. Ebben az esetben is az az irányelv érvényes, hogy a megbízásokat a tárgyhónapot követően kell értékelni, és a biztosítási jogviszonyt utólagosan szükséges bejelenteni.

Jogszabályváltozás nem történt 2023. december 31-ét követően, az adóhivatal informatikai rendszerében történt csak változás, amely által nem lehet a folyamatos biztosítási jogviszonyokat bejelenteni megbízásban. Erről jómagam is több cikket írtam, amelyben kifejtettem, hogy a megbízottak milyen hátrányban részesülnek más biztosítottakhoz képest.

Természetesen! Íme egy egyedi megfogalmazás: "Vizsgáljuk meg, milyen hatással van a társadalombiztosítási juttatásokra, ha a megbízás keretében létrejött biztosítási jogviszonyt havi rendszerességgel, utólagosan kell bejelenteni!"

A társadalombiztosítási ellátásokra jogosult személyekről, valamint az ezekhez szükséges pénzügyi forrásokról szóló 2019. évi CXXII. törvény (Tbj.) részletesen ismerteti azokat az ellátásokat, amelyekre a biztosítottak igényt tarthatnak.

Természetesen! Íme egy egyedi változat: "Ebbe a kategóriába sorolható..."

Tegyük fel, hogy a megbízott 2024. január 1-jétől határozatlan idejű megbízási szerződés keretében tevékenykedik, havi bruttó 500 000 forint megbízási díjért. A megbízott 2024. május 8-ától 20-áig keresőképtelen lesz, és május 21-én a megbízó benyújtja a kormányhivatal felé a keresőképtelenségi igazolását, hogy táppénzt igényeljen a megbízottnak. A kormányhivatal az eljárása során a megbízott biztosítási jogviszonyának a hiányát észleli, hiszen a megbízott biztosítási jogviszonya 2024. április 30-áig van bejelentve. Erre tekintettel a kormányhivatal elutasítja a megbízott táppénzigényét. A megbízott - fellebbezés hiányában - csak bírósághoz fordulhat jogorvoslatért.

A megbízott számára hasonló kihívások merülnek fel további ellátások igénylésekor is. Például, amikor valaki EU-kártyát szeretne igényelni, a kormányhivatal informatikai rendszerében az derül ki, hogy az igénylő nem rendelkezik érvényes biztosítási jogviszonnyal az igénylés időpontjában.

Hátrányos megkülönböztetés

"Mindezek alapján felvetődik az a kérdés, hogy jogos-e ilyen hátrányos megkülönböztetésben részesíteni a munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében tevékenykedő biztosítottakat?"

Mi lenne a megoldás kulcsa?

A fent említett probléma megoldása szempontjából előnyös lenne, ha a Tbj. az állami projektértékelői jogviszonnyal, illetve az Európai Unió Tanácsának 2024. második félévi magyar elnökségéhez kapcsolódó feladatok végzésére irányuló jogviszonnyal egyenlőként kezelné a díjazás ellenében végzett egyéb munkavégzési jogviszonyokat, beleértve a megbízásokat is. Ebben az esetben a biztosítási jogviszony akkor keletkezne, ha az érintett tevékenységből származó jövedelem – amely a tárgyhavi járulékalapot képezi – elérné a minimálbér harminc százalékát, vagy naptári napokra vonatkozóan annak harmincad részét. Fontos megjegyezni, hogy a jogszabály nem írja elő, hogy a biztosítási státuszt havonta szükséges elbírálni.

Sajnos, a mai napig tart a bejelentés következtében kialakult jogellenes megkülönböztetés a megbízás keretében dolgozó biztosítottak és más biztosítottak között. Ennek a helyzetnek a rendezéséhez elengedhetetlen, hogy a jogszabályból eltávolítsák az utólagos elbírálás lehetőségét, vagy hogy az adóhatóság helyreállítsa a 2024. január 1-jétől érvényes bejelentési opciót a folyamatos biztosítással bíró megbízottak számára.

Lámpák jelentése

Ön kérdezte a lámpák jelentését, amelyek a következők:

A megállapodást aláíró felek a társadalombiztosítás keretein belül nem részesülnek a következő egészségügyi ellátásokban:

- Nem részesülnek a társadalombiztosítás által finanszírozott külföldi egészségügyi kezelésekből (ideértve a határokon átnyúló orvosi ellátást is);

A fogászati alap- és szakellátásra 18 éves korig nem jogosultak, valamint a középiskola vagy szakképző iskola nappali tagozatán folytatott tanulmányok ideje alatt, illetve a várandósság megállapításától számított 90 napig a szülést követően. Továbbá, 62 éves kor felett is korlátozott a hozzáférés a teljes körű fogászati ellátáshoz, amely azonban nem foglalja magában a technikai költségeket.

A 18. életévüket betöltött páciensek nem részesülhetnek fogsebészeti ellátásban, fogkő-eltávolításban vagy az ínyelváltozások kezelésében. Ezen kívül, életkortól függetlenül, az alapbetegségekkel összefüggő fog- és szájbetegségek kezelésére is vonatkoznak korlátozások. A szakorvosi beutalóval rendelkező páciensek jogosultak fogászati góckeresésre, valamint a vonatkozó jogszabályoknak megfelelő fogmegtartó kezelésekre.

- nem lehetnek felvéve a transzplantációs várólistára;

A megállapodás alapján azok a személyek, akik előzetes állapotfelmérés alapján fennálló betegségük vagy egészségkárosodásuk miatt keresnek ellátást, nem jogosultak a szolgáltatások igénybevételére. Például, ha egy személynek krónikus cukorbetegsége van, akkor a megállapodás nem terjed ki ezen betegséghez kapcsolódó ellátásokra. Ennek következtében a beteg a cukorbetegségével összefüggő kezeléseket és szolgáltatásokat kizárólag térítés ellenében érheti el.

Előzetes állapotfelmérés: Az egészségügyi szolgáltatás biztosítására kötött megállapodás megkötése előtt a megállapodást kötni kívánó személy előzetes állapotfelmérésen köteles részt venni. A megállapodást kötni kívánó személy lakóhelye, tartózkodási helye, vagy ezek hiányában szálláshelye szerinti kormányhivatal rendeli el az egészségügyi állapotfelmérést. Az állapotfelmérést a megállapodást kötő személy lakóhelye, tartózkodási helye, vagy ezek hiányában szálláshelye szerinti vármegyei kórház, a fővárosban felnőttek esetében a Szent Imre Egyetemi Oktatókórház, kiskorú személyek esetében a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet jogosult elvégezni. Az előzetes állapotfelméréshez szükséges vizsgálatok térítéskötelesek. A vizsgálatok díjtételei a NEAK által finanszírozott díjtételekkel megegyeznek. Az egészségügyi állapotfelmérésen részt vevő személy a vizsgálatok elvégzése előtt állapotfelmérő kérdőívet tölt ki, és ezzel egyidejűleg nyilatkozik arról, hogy eltitkolt betegsége nincs. A kérdőív és a nyilatkozat formanyomtatványát a kormányhivatal a honlapján közzéteszi.

Related posts