Magyarország elutasítja az amerikai termékekre kivetett EU-s viszontvámok bevezetését. | Demokrata


A Külgazdasági és Külügyminisztérium hivatalos közleménye alapján a tárca vezetője a külkereskedelmi kérdésekkel foglalkozó EU-s tanácsülést követően tartott sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy a jelenlegi helyzetben elengedhetetlen a megfontolt és átgondolt lépések megtétele. Kiemelte, hogy a kapkodás és a bosszúintézkedések helyett jobb megoldás a stratégiai nyugalom fenntartása, amely segíthet elkerülni a még súlyosabb következményeket.

"Amit határozottan elutasítunk, az a kereskedelmi és vámháború az Egyesült Államokkal. Mi nem a magas vámok bevezetését szorgalmazzuk, hanem éppen ellenkezőleg, az alacsony vámok mellett állunk ki. Ezért elvárjuk az Európai Bizottságtól, hogy ne újabb vámok kivetésén dolgozzon, és ne növelje a már meglévő vámokat, hanem inkább arra keressen megoldásokat, hogy miként csökkenthetjük a vámokat az Egyesült Államok és az Európai Unió közötti kereskedelmi kapcsolatokban" - emelte ki.

Majd kiemelte, hogy Magyarország azért nem támogatja az EU-s viszontvámokat, mert ezek drágítanák az amerikai importtermékeket, vagyis jelentős áremelkedést okoznának az embereknek a kontinensen, ehelyett inkább a vámok csökkentéséről kellene tárgyalni az Egyesült Államokkal.

Rámutatott arra, hogy ha a brüsszeli testület által javasolt lista elfogadásra kerülne, az azonnal 18 milliárd forintos áremelkedést idézne elő Magyarországon, olyan termékek esetében, mint például a kontaktlencsék vagy bizonyos kozmetikai termékek.

Örömmel tapasztalta, hogy bár hazánk szavazata önmagában nem elegendő e kérdésben, egyértelművé vált, hogy számos más tagállam is osztja ezt a nézetet.

Szijjártó Péter arról számolt be, hogy az Egyesült Államok által nemrég életbe léptetett vámemelések a migrációs válság, a koronavírus-világjárvány és az ukrajnai háború után ismételten bebizonyították, hogy az európai uniós intézmények nem alkalmasak a nehéz helyzetek kezelésére.

Úgy gondolta, hogy Ursula von der Leyen irányítása alatt álló Európai Bizottság súlyos tévedésbe esett, mivel mindenki tisztában volt azzal, hogy Donald Trump amerikai elnök hazafias gazdasági stratégiát fog követni, amelynek természetes következménye lehet a vámok bevezetése is.

"Már hónapok óta lehetett volna érdemben tárgyalásokat folytatni az amerikai adminisztrációval, már hónapokkal ezelőtt lehetett volna komoly javaslatokat letenni az amerikai adminisztráció asztalára, és ezek alapján megállapodásra lehetett volna jutni" - mondta.

"A sikeres és komoly tárgyalások folytatásához elengedhetetlen, hogy az érintett fél érdemi, megfontolt javaslatokat terjesszen elő. E tekintetben az Európai Bizottság nem tett eleget ennek a követelménynek, miközben mi már benyújtottuk saját ötleteinket arra vonatkozóan, hogy milyen lépéseket kellene tenniük." – hangsúlyozta.

Majd hangsúlyozta, hogy az Európai Uniónak a jelenlegi 10%-os importvámokat 2,5%-ra kellett volna csökkentenie az amerikai autóiparra vonatkozóan, mivel a fordított helyzetben is ez a kulcsfontosságú tényező érvényes.

"Ez olyan tárgyalási alapot adhatott volna, amely lehetővé tette volna az Európai Unióra kivetett húsz, illetve huszonöt százalékos vámok elkerülését (...) Azaz elkerülhető lehetett volna mindaz, ami történt" - fogalmazott.

A miniszter a beszédében kitért az európai és kínai kereskedelmi együttműködés jövőbeli perspektíváira is, hangsúlyozva, hogy az Európai Bizottság jelenlegi vezetése nem képes megfelelően ellátni feladatait. Szavai szerint ezt világosan bizonyítják a kínai elektromos autóiparra kivetett vámok, amelyeket jó példaként említett arra, hogyan okozhat súlyos károkat egy "ideológiai alapú gazdaságpolitikai intézkedés".

Felhívta a figyelmet arra, hogy az európai autóipar képviselői is hevesen ellenezték ezt a lépést, ami újfent megerősítette azt az alapvető igazságot, hogy a természetes úton kialakult vállalatközi együttműködéseket a politikai hatásoknak nem szabad megbontaniuk. Az ilyen mesterséges beavatkozások potenciálisan súlyos következményekkel járhatnak.

"Nem meglepő, hogy a nagy autóipari cégek jogi lépéseket tettek az Európai Bíróságon az Európai Bizottság határozata ellen. Mi pedig úgy határoztunk, hogy Magyarország kormánya beavatkozóként csatlakozik a perhez, támogatva az autógyártókat" - közölte.

"Be kell ismernünk, hogy Európában a zöld átállás sikeressége elengedhetetlenül összefonódik Kínával folytatott gazdasági együttműködésünkkel" - figyelmeztetett.

Related posts