Kutatók véleménye alapján érdemes lenne bevezetni egy innovatív, zöld színű lámpát az autók számára.

A grazi egyetem legújabb kutatása rámutatott, hogy a járművek orrán elhelyezett zöld féklámpák alkalmazása jelentősen növelhetné a közlekedés biztonságát.
Érdekes ötlettel álltak elő az osztrák kutatók. Szerintük a lassításkor világító, de az autó frontrészén elhelyezett zöld színű lámpa kimutatható módon csökkenthetné a balesetek számát. A tanulmány szerint a balesetek 7,5-17 százaléka lenne megelőzhető, ha az autókat felszerelnék ezzel a kiegészítő fényjelzéssel.
Ezenfelül, a vizsgálatok szerint a zöld jelzés a helyzetek negyedében kedvezően hatna az ütközési sebességre, ami enyhébb sérüléseket eredményezne. A projektben közreműködött a Bonni Jogi és Közlekedéspszichológiai Intézet is.
A fő célkitűzés az, hogy a szemből érkező közlekedők azonnal észleljék, ha egy jármű lassítani kezd. A lámpa kialvása világosan jelezné, mikor indul újra a jármű. Továbbá, az oldalról, például egy kereszteződéshez közeledő autósok is egyszerűbben értékelhetnék a másik jármű mozgását és szándékait.
A fényjelzés láthatóságának javítása érdekében a kutatók azt ajánlják, hogy oldalsó lámpákat is telepítsenek. Ez különösen előnyös lehet, hiszen a zöld féklámpák könnyen beépíthetők a már használatban lévő, nappali menetfényként szolgáló LED-es rendszerekbe. Így a járművek még szélesebb szögből is észlelhetők, ami a közlekedés biztonságát jelentősen növelheti.
A Grazi Műszaki Egyetem összesen 200, osztrák útkereszteződésekben történt valós balesetet elemzett újra. A tanulmány során a kutatók úgy szimulálták az eseményeket, mintha minden érintett jármű rendelkezett volna zöld első féklámpával. Hasonló kísérleteket végeztek már Berlinben és Szlovákiában is, ahol szintén arra a következtetésre jutottak, hogy ez az újítás növeli a közlekedésbiztonságot.
Jelenleg még nem világos, hogy a kutatási eredmények alapján várhatóan kialakulnak-e új szabályozások a jövőben.