Zalaegerszegen egy különleges vagyonkezelő alapítvány jön létre, amely a járműipari tevékenységeket fogja össze.


A zalaegerszegi Autóipari Próbapálya, amely jelenleg a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány birtokában van, hamarosan önálló jogi entitássá válik. Ezzel egy új közérdekű vagyonkezelő alapítvány, a ZalaZone Alapítvány létrejötte is várható, amely a ZalaZONE járműipari innovációs ökoszisztéma működését hivatott támogatni. Az információt a zalaegerszegi önkormányzat hétfőn osztotta meg az MTI-vel.

A zalaegerszegi járműipari tesztpálya megvalósítását végző Autóipari Próbapálya Zala Kft. (APZ) a Széchenyi István Egyetemért Alapítvány teljes mértékben birtokában áll. Az alapítvány célja, hogy a járműipari innovációs közfeladatokat hatékonyan teljesítse, hozzájárulva ezzel a hazai ipar fejlődéséhez és a modern technológiák alkalmazásához.

A hétfői bejelentéssel kapcsolatban a zaol.hu arról számolt be, hogy

Az üzleti, tudományos és kutatási célokat egyaránt szolgáló tesztpálya egyedülálló jellemzői - a különböző, még nem felmért tulajdonosi részarányokon túl - jelenleg több mint 70 milliárd forint értéket képviselnek.

A szolgáltatások iránt 53 járműipari megrendelő érdeklődik, és a bővítési folyamat folyamatosan alkalmazkodik a piaci igényekhez. Az elkövetkező hetekben megalakuló alapítvány kuratóriumában, valamint a felügyelő bizottságban Zalaegerszeg képviselői is szerepet fognak kapni, így a helyi közösség is aktívan részt vehet a döntéshozatalban.

A ZalaZONE tesztpálya fejlődése olyan szintre emelkedett, hogy mára a járműipari innovációk központjává vált, és a mesterséges intelligencia területén is országos szinten kiemelkedő szerepet játszik. A tervezett további fejlesztések révén a ZalaZONE még inkább a figyelem középpontjába kerül. Ezért elengedhetetlenné vált, hogy a tesztpálya működését egy önálló, közfeladatokat ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány keretein belül folytassák.

A tesztpálya-beruházás harmadik ütemének idei megvalósulása nem csupán az oktatás és a kutatás szempontjából jelentős, hanem a piaci működés aspektusait is egyre inkább előtérbe helyezi. A sikeres jövő érdekében kulcsfontosságú, hogy a tesztpálya független, országos hatáskörrel bíró entitásként működjön, elkerülve a helyi vagy egyetemi ökoszisztémához való kötődést. Ahhoz, hogy a tesztpálya potenciálját maximálisan kihasználhassuk, elengedhetetlen a széleskörű együttműködés kialakítása egyetemekkel, kutatóintézetekkel, állami fejlesztő szervekkel és magáncégekkel. Ez különösen fontos az energetika, autóipar, agrárium és védelem területén végzett kutatások esetében, ahol a közös erőfeszítések révén innovatív megoldások születhetnek.

A Széchenyi István Egyetemért Alapítvány kuratóriuma, mint alapítói joggyakorló ezért döntött az alapítvány szétválasztásáról, amelynek eredményeként a Széchenyi István Egyetemért Alapítványból az APZ Kft. 100 százalékos üzletrésze és a kapcsolódó közfeladatok kiválnak, és egy új, önálló közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítvány jön létre a ZalaZONE, amelyben az állam csatlakozó alapítóként vesz részt.

Az állam szempontjából fontos nemzeti érdek, hogy a globálisan átrendeződő járműipari környezetben Magyarország kiemelkedő szerepet vállaljon a járműipari innovációkban, valamint hogy az e területet érintő, mesterséges intelligencián alapuló fejlesztésekben is meghatározó tényező legyen. Ezen célok érdekében egy nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő színvonalú, speciális tesztkörnyezetre van szüksége a magyar járműiparnak és a járműiparhoz kapcsolódó MI-iparnak.

Mindezek figyelembevételével a kormány képviseletében Hankó Balázs, a tudománypolitikai koordinációért felelős miniszter várhatóan kedden benyújtja a törvénymódosítást az Országgyűléshez - értesültünk.

Related posts