A magyar vásárlók egyre inkább külföldi webshopok felé fordulnak, sőt, gyakran előnyben részesítik azokat a hazai online boltokkal szemben.

Idén már többet vásároltak külföldi webshopokban a magyarok, mint amennyit a magyarországi kereskedőknél elköltöttek - derül ki a BiztosDöntés bankkártyás vásárlásokat vizsgáló elemzéséből.
Tavaly a magyar e-kereskedelem 330 milliárd forintos növekedéséből a Temu egyedül 120 milliárd forintot, vagyis 36 százalékot képviselt. A PWC legfrissebb felmérése alapján a kínai óriásnál idén tavasszal az átlagos vásárlási kosárérték 13,7 ezer forint volt. Ezzel szemben az MNB bankkártya-statisztikái azt mutatják, hogy a külföldi online kereskedőknél az egy tranzakcióra jutó átlagos érték 22,4 ezer forintot tett ki. Ez a szám több mint 36 százalékos növekedést jelent a 2024 első negyedévi 16,4 ezer forintos átlagos kosárértékhez képest. Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu szakértője szerint ez az adat különösen figyelemre méltó, hiszen eközben a hazai webshopok teljesítménye is érdekes változásokon megy keresztül.
A vásárlói szokások változása minden síkon megmutatkozik, az elmúlt két évben a külföldi bankkártyás tranzakciók száma több mint 50 százalékkal növekedett. Csakhogy míg 2023 első negyedévében nem érte el a 30 millió darabot az ilyen fizetések száma, 2025 első három hónapjában már 45,2 millió fizetés történt külföldi online kereskedőknél. Eközben a hazai fenntartású webshopokban a vásárlások darabszáma 46,1 millióról csak 53,9 millióra növekedett, ami kevesebb mint 17 százalékos bővülést jelent.
Alaposan felkavarták az internet állóvizét, a webshopoknak mától fel kell tüntetni a Magyar Posta kiszállítási szolgáltatásait
Éves összevetésben a hazai online kereskedőknél végzett bankkártyás tranzakciók növekedése mindössze 6 százalékos volt, szemben a külföldi online kereskedők bankkártyás forgalmának 21 százalékot meghaladó bővülésével. Gergely Péter, a portál pénzügyi szakértője szerint a Temu berobbanása mellett olyan tényezők is torzítják az online bankkártyás kiskereskedelmi képet, mint az online vásárlásnak számító Revolut-feltöltések, valamint több, hazainak hitt, valójában külföldi üzemeltetésű webáruház bővülő forgalma. A piaci riport rámutat: a legismertebb "hazai" webshopok közül az Alza, az eMAG, és a kifli.hu is külföldi online kereskedőnek számít - az ottani vásárlás külhoni költésként kerül be a statisztikába.
Az elmúlt évben a magyar webshopok forgalma 1039 milliárd forintra nőtt, ami 20%-os emelkedést jelent. Ezzel szemben a külföldi online boltok forgalma közel kétharmadával ugrott meg, elérve a 1013 milliárd forintot. Ugyanakkor a hazai webshopok esetében a bankkártyás tranzakciók aránya 59,2%-ról 54,4%-ra csökkent, ami azt eredményezte, hogy a hazai online kereskedelem részesedése 62%-ról 50,6%-ra zsugorodott – derült ki a pénzügyi elemző portál összegzéséből.