A kérdés, hogy ki nyer és ki veszít az EU és az USA közötti vámcsatában, rendkívül összetett és sok tényezőtől függ. Az egyik oldalon a vámok bevezetése és emelése rövid távon védheti a helyi ipart, elősegítve a munkahelyek megőrzését és a versenyképesség


Az Európai Unió és az Egyesült Államok jelenleg egy új kereskedelmi megállapodás kidolgozásán dolgozik, amely célja az amerikai vámok európai autógyártókra gyakorolt hatásának mérséklése. Ez a javaslat különösen kedvező lenne azoknak a vállalatoknak, amelyek már jelenleg is az Egyesült Államok területén gyártanak járműveket. Fontos megjegyezni, hogy nem minden érintett cég élvezheti majd az ebből származó előnyöket, így a támogatás egyes szereplőkre korlátozódik.

Az új kereskedelmi megállapodás lehetőséget biztosít arra, hogy az Egyesült Államokban gyártott európai autók exportját figyelembe vegyék, amikor az EU-ból érkező autókra kivetett vámokat állapítják meg. Ezzel a megközelítéssel az Európai Bizottság célja, hogy enyhítse az Egyesült Államok által áprilisban bevezetett 25%-os vámot, amely komoly terhet ró az EU-ból érkező autókra és alkatrészekre.

A helyzet komoly: 2024 folyamán Európa közel 758 ezer autót exportált az Egyesült Államokba, összesen 38,9 milliárd euró értékben. Ezzel szemben az Egyesült Államokból csupán negyedannyi jármű érkezett a kontinensre. Ez a jelentős eltérés érzékeny kérdés az EU számára, így a járműexport kulcsfontosságú témaként szerepel a tárgyalások során, amely nélkül elképzelhetetlen a megállapodás létrejötte.

Az új rendszer legnagyobb nyertesei a német prémiumautó-gyártók lehetnek, különösen a BMW és a Mercedes-Benz, amelyek jelentős gyártókapacitással rendelkeznek az Egyesült Államokban. A BMW dél-karolinai Spartanburg gyárából 2024-ben körülbelül 225 ezer autót exportált, míg az Egyesült Államokban összesen 400 ezret értékesített. Az importált járművek száma eközben alacsonyabb - mindössze 175 ezer darab.

A Mercedes-Benz is kiemelkedő szereplő az exportorientált gyártás terén, különösen az alabamai Tuscaloosa gyárában, ahol a termelt járművek körülbelül kétharmada külföldi piacokra kerül. Ez az arány tavalyi termelési adatok szerint körülbelül 170 ezer járművet jelent, amelyet sikeresen exportáltak. E két vállalat számára lehetőség nyílhat arra, hogy kedvezményeket érvényesítsenek az Egyesült Államokban gyártott autóik után, ezzel jelentős mértékben csökkentve az importvámok terheit.

A Volkswagen, bár erős pozícióval rendelkezik az Egyesült Államok piacon, elsősorban a Tennessee állambeli Chattanooga gyárában készített autókat értékesíti helyben, miközben az exportpiacok szerepe viszonylag csekély. Továbbá, az Audi modellek jelenleg teljes mértékben Európából érkeznek, ami azt jelenti, hogy sem a márka, sem a Volkswagen csoport nem tudja kihasználni a kedvező rendszer nyújtotta lehetőségeket.

A Porsche számára sem jelentene változást az új rendszer, hiszen nincs gyártóbázisa az USA-ban, és minden járművét Európából szállítja.

A Stellantis, amely a Jeep, Ram, Chrysler, Fiat és Alfa Romeo márkák mögött áll, nem tekinthető jelentős haszonélvezőnek a globális piacon. Az Egyesült Államokban működő gyárai főként a belföldi kereslet kielégítésére összpontosítanak. Az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi kapcsolat viszonylag alacsony, sokkal inkább a Mexikóra és Kanadára kivetett vámok befolyásolják a helyzetet, mivel a járműveinek körülbelül 40%-át ezekben az országokban állítják elő.

A Volvo Cars rendkívül nehéz helyzetben van, hiszen az Egyesült Államokban forgalomba helyezett autóinak többsége továbbra is európai gyártmányú. Bár a vállalat a dél-karolinai gyártóüzemének bővítésén dolgozik, és új plug-in hibrid SUV modellek bevezetését tervezik, rövid távon nem várható számottevő enyhülés a helyzetükben.

Miközben az EU nyitottabb piacot szeretne autógyártói számára, az amerikai fél - Donald Trump vezetésével - a hazai gyártás ösztönzését tartja elsődlegesnek. Ez a különbség alapvetően befolyásolhatja a végső megállapodás feltételeit. Az is felmerült, hogy az Egyesült Államok beruházási kedvezményekkel ösztönözné a külföldi gyártókat helyi termelésre - ami hosszabb távon új üzemek építését is jelentheti, például a Volkswagen részéről - írja a Reuters.

Related posts