Elkészül a különleges lóhere formájú csomópontunk!
A tervek szerint zavartalanul halad a tavaly ősszel megkezdett, lóhere formájú csomópont, amely az M5 és M44 útvonalak találkozásánál épül. Az M44 mielőbbi forgalomba helyezésének érdekében az 5. számú főúti csomópont már előrehaladott fázisban van. A két körforgalom, valamint az M44 le- és felhajtó ágazatai már elkészültek az 5. számú főúton. Várakozások szerint február végén már az 5. számú főút új szakaszára irányítják a forgalmat.
Az M44-es autóút építkezései 2016 óta folyamatosan zajlanak, célja, hogy egy 2x2 sávos gyorsforgalmi úti kapcsolatot teremtsen az M5 autópályától Kecskemét környékén Békéscsabáig, később pedig egészen az országhatárig. Eddig a Szentkirály és Békéscsaba közötti szakaszon már 93 kilométernyi útszakasz készült el.
Az utolsó szakasz, amely valóban a folyamat végső simításait jelenti, jelenleg építés alatt áll. Ez a szakasz 33,6 kilométert ölel fel a Kecskemét és Szentkirály közötti területen. Ezzel a fejlesztéssel lehetővé válik, hogy az M44-es autóút csatlakozhasson az M5-ös autópályához, így Békéscsabától Budapestig 2x2 sávon haladhatnak az autósok. Ez a közlekedésbiztonság és a menetidő szempontjából is kiemelkedően fontos előrelépésnek számít.
A célok eléréséhez elengedhetetlen, hogy megépüljön az M44-es és az 5. számú főút, valamint az M5-ös autópálya kereszteződése, amely két külön szinten valósul meg.
Az 5-ös főút és az M44-es csomópontjánál a vállalkozó célja az volt, hogy a csomópontot minél hamarabb forgalomba helyezzék, lehetővé téve ezzel az M44-es út forgalmának átadását. Ennek megfelelően a munkálatok már jelentős előrehaladáson mentek keresztül. A két, a csomóponthoz kapcsolódó körforgalom már elkészült, ahogyan a szükséges fel- és lehajtó ágak is, amelyek a közlekedést fogják biztosítani az M44 utolsó szakaszának befejezésekor.
Várhatóan február végétől az 5. sz. főút új szakaszára terelik a forgalmat. Az 5. sz. főúton Kecskemét felől, - és az M44 átadása után az M44 felől is - az M5 autópályára való felhajtás továbbra is biztosított lesz. A lóhere alakú, vagyis az M5-M44 csomópont építése is megkezdődött tavaly ősszel az autópályánál.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium képviselője továbbá jelezte, hogy a munkálatok földmunkákkal indultak el, és a depóniák már kiépültek. Ez azt jelenti, hogy a töltésépítési munkálatokhoz szükséges földmennyiséget már a helyszínre szállították. A próbacölöpözések sikeresen lezajlottak, jelenleg pedig a hidak cölöpözése és a híd-háttöltések építése van folyamatban.
Ahogy a hőmérséklet fokozatosan enyhül, ismét lendületet vehetnek a földmunkák, így a következő időszakban a közút töltésépítési feladatai kerülnek a középpontba - emelte ki.
Az M44-es főút és Szentkirály közötti szakasz átadása az idei év első felében várható, míg a teljes csomópont várhatóan 2027 elején fog elkészülni. A jelenleg lezárt területen Magyarország egyik legnagyobb csomópont-rendszere formálódik, amelynek létrejötte mögött az a cél áll, hogy itt keresztezze egymást az M5 autópálya, az 5. számú főút, a most csatlakozó M44-es autóút, valamint a jövőben megépülő dunaújvárosi Pentele híd és a Dunántúl felé haladó gyorsforgalmi út. Ennek megfelelően a csomópontokat úgy tervezték meg, hogy a le- és felhajtási lehetőségek minden irányból elérhetők legyenek.