Karácsony Gergely egy környezetbarát Priusszal közlekedik, míg a Kutya Párt elnöke inkább a lovaglást részesíti előnyben.
2025. január 1-jén új parkolási szabályok lépnek életbe a fővárosban, ám a budapesti autósok eddigi közlekedési szokásait valószínűleg nem fogják jelentősen átalakítani a döntéshozók. A főpolgármestert és a frakcióvezetőket megkérdeztük, hogy milyen közlekedési eszközöket használnak a városon belüli közlekedés során, és milyen módszerekkel navigálnak a fővárosi forgalomban.
A vezető politikusokról alkotott képhez már nem tartozik hozzá a luxuslimuzin. Budapest vezetőihez legalábbis biztosan nem. A szén-dioxid-kibocsátás csökkentését elősegítő, korlátozott városi gépkocsihasználat azonban szintén nem. A szokás pedig nagy úr, így összességében megállapítható, hogy - miként a főváros útjain autóval közlekedők nagy többsége esetében - érdemben nem változtak városvezetőink közlekedési szokásai sem.
Karácsony Gergely főpolgármester maga ugyan nem vezet, de a családjában van egy 18 évesbenzines Toyota Corolla Verso, amelyet családi utazásokra használnak, egyébként nem túl gyakran, havonta csupán néhány alkalommal.
A főpolgármester sürgős hivatali feladataihoz egy 2020-as gyártású Toyota Prius plug-in hibridet használ, amelyet mindig egy sofőr irányít. Érdekesség, hogy Kiss Ambrus főpolgármester-helyettesként saját maga vezette a hivatali autót. Amikor arról kérdeztük, hogyan dönt a járműválasztásról Budapesten belül, azt válaszolta, hogy ez a választás mindig a helyszíntől és az időponttól függ.
Akadt olyan, aki már észrevette, hogy biciklin ülve a budai várba tart, ahol V. Naszályi Márta polgármester és a baloldali képviselők várták. A 16-os busz fedélzetén utazott az V. kerületből, míg az alkalmi metrózás szinte már rutin feladatnak számít számára.
A BKK szolgáltatásait erős közlekedési alternatívának tartja, amit a közlekedési társaság alapos vizsgálata is alátámaszt. Az eredmények szerint a közösségi közlekedést rendszeresen igénybe vevő utasok körében tízből kilencen elégedettek a BKK által nyújtott szolgáltatásokkal. Ugyanakkor a Budapesti Mobilitási Terv statisztikái azt mutatják, hogy a fővárosi utazások csupán 47 százalékát végzik közösségi közlekedési eszközökkel, míg a személygépkocsik aránya 35 százalékot tesz ki.
A Tisza Párt fővárosi frakcióvezetője sajnos nem reagált a kérdéseinkre, azonban köztudott, hogy Ordas Eszter is elkötelezett híve a japán autómárkának. A három kisfiút nevelő jogtanácsos és politikus egy 2020-ban készült, valóban nagycsaládos használatra tervezett járművet vezet, mégpedig egy Toyota Proace City Versót.
Az autóhasználat terén mindenképpen különleges esetnek számít a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetőjének megközelítése. Vitézy Dávid, amióta felfedezte a közlekedés világát, a kötöttpályás megoldások elkötelezett támogatója lett.
Ezért szinte kizárólag a közösségi közlekedést választja az utazásai során. Csak ritkán fordul elő, hogy nagy csomagokkal, esőben, vagy szoros időkeretek között kell elérnie a különböző helyszíneket, esetleg a XII. kerületi otthonát. Ilyen esetekben, havonta egy-két alkalommal, kénytelen taxit igénybe venni.
Gyerekkorom óta elmondhatom magamról, hogy rendszeresen használom a közlekedési hálózatot, és szoros kapcsolatban állok annak fejlődésével. Civil aktivistaként és később a BKK vezetőjeként aktívan részt vettem abban, hogy a mai formáját elnyerje. A hálózat lefedettsége pedig nemcsak hazai, hanem európai szinten is kiemelkedőnek számít.
- jegyezte meg Vitézy, aki ugyanakkor a budapesti közösségi közlekedési rendszer három problémájára is felhívta a figyelmet:
Az építési és közlekedési miniszter, aki gyakran megfogalmaz kritikákat a MÁV működésével kapcsolatban, mégis a vasutat részesíti előnyben belföldi utazásai során. Legutóbb például vonattal tette meg a Miskolcra vezető utat.
Szentkirályi Alexandra vagyonnyilatkozatában nem található nyoma személyautónak. Az önkormányzati kampány során, amikor egy idősebb Renault Megane-ből szállt ki, azt emelte ki, hogy Budapest útjain körülbelül 440 ezer, 10 évnél idősebb jármű rója a kilométereket. Valószínűleg az említett autó csupán a téma illusztrálására szolgált, hiszen a szemétszedéshez már egy VW Caravellel érkezett. A mindennapi közlekedéséhez egyébként a Fidesz biztosít számára egy másfél éves, benzines Skoda Superbet.
A fővárosi frakcióvezető a kérdésre, hogy a BKK járművei mennyire számítanak erős alternatívának az autóhasználathoz képest, nem adott konkrét választ. Ugyanakkor kiemelte, hogy fontos számára, hogy mindenki szabadon döntse el, mely közlekedési mód felel meg leginkább az igényeinek.
Persze, ehhez szükség van arra is, hogy a döntéshozók birtokában legyenek minden tapasztalatnak, ami az életszerű belátásához szükséges. Így például, ha a közlekedésről döntő politikusoknak nincs jogosítványa, mint ahogy sem a főpolgármesternek, sem újdonsült helyettes-aspiránsának, Vitézy Dávidnak sincs, nem meglepő, hogy nem akarnak tudomást venni azokról, akik a mindennapi ügyeikhez, munkájukhoz az autós közlekedést kénytelenek választani
- jegyezte meg, hozzátéve, hogy Karácsony és Vitézy nem törődnek azokkal az emberekkel, akik a magaspadlós villamosok miatt kénytelenek autóval közlekedni a babakocsijukkal és gyermekeikkel. Ráadásul a betonkeverőt sem lehet egyszerűen csak a trolin szállítani. Számukra az autó nem csupán egy lehetőség, hanem elengedhetetlen szükséglet.
Utazással kapcsolatos kérdéseinkre a személygépkocsival nem rendelkező Kovács Gergely, a Kutyapárt vezetője adta a leginkább hiteles választ. Amikor sokféle kérdést tettünk fel neki, összefoglalva annyit mondott: ő mindenhová lóval közlekedik.