Fontos átalakulások várhatók az új Forma-1-es motorszabályok terén – F1VILÁG.HU

A Forma-1 vezetői jövő héten fontos bizottsági ülésre készülnek, ahol a 2026-ban életbe lépő új motorszabályokkal kapcsolatban vitathatják meg a versenyek során az elektromos teljesítmény csökkentésének lehetőségét. Ez a lépés új irányokat nyithat a versenyautók teljesítményének optimalizálásában.
A Forma-1 vezetősége még évekkel ezelőtt fogadta el az új motorszabályokat, amelyek 2026-tól lépnek életbe. Az új regulák értelmében az erőforrások teljesítménye 50%-ban belső égésű motorból, 50%-ban pedig elektromos hajtásból származik majd - ez utóbbi háromszor akkora szerepet kap, mint a jelenlegi rendszerek esetében.
Az utóbbi hetekben egyre nagyobb aggodalom kezdett el teret hódítani az új rendszerek versenyképességével kapcsolatban. A The Race című lap tudósítása szerint bizonyos csapatok komoly félelmeiknek adtak hangot, miszerint az elektromos energia visszanyerése és az akkumulátorok kapacitásának kihasználása nem biztos, hogy elegendő lesz. Különösen olyan pályákon, mint Monza vagy Baku, ahol a hosszú, csúcssebességű szakaszok komoly kihívást jelentenek.
A félelmek szerint elképzelhető, hogy a pilóták a hosszú egyenesek közepénél már kimerítik az elektromos energiaforrásaikat, ami kedvezőtlen hatással lehet az előzési manőverekre és a versenyek izgalmára is.
A lap által közzétett információk szerint a jövő héten az F1 Bizottság elé terjesztett javaslat célja, hogy az időmérő edzéseken megmaradjon a korábban tervezett 50-50 százalékos teljesítményeloszlás. Ugyanakkor a versenyek során az akkumulátoros rásegítés mértékét 350 kW-ról 200 kW-ra kívánják csökkenteni. Ez a módosítás egy 64/36-os arányt eredményezne a belső égésű motor javára, ami hozzájárulna a versenytáv alatt tapasztalható teljesítménygörbe kiegyensúlyozottságához.
Lényeges megjegyezni, hogy a kézi vezérlésű "manuális támadó mód", amely az előzések hatékonyságának növelésére kerül bevezetésre, továbbra is 350 kW-os teljesítménnyel lenne elérhető a pilóták számára.
A javaslatot a hírek szerint a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner is támogatja, aki különösen érintett, hiszen csapata 2026-tól immáron motorgyártóként is részt vesz az F1-es küzdelmekben.
"Amit mindenképpen el szeretnénk kerülni, az az, hogy a pilóták már az egyenes közepénél elkezdjenek bevitorlázni" – mondta Horner a The Race kérdésére. "Ez rendkívül frusztráló lenne számukra, és negatívan befolyásolná az izgalmas és látványos versenyzést. Az FIA rendelkezik minden szükséges információval, és ha csak a következő év elején lépnek, az lehet, hogy már késő lesz. Még nyolc hónapunk van arra, hogy megtaláljuk a megoldást."
A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff úgy véli, hogy nincs miért aggódni, és hangsúlyozza, hogy a jelenlegi szabályozásokat kellene továbbra is követnünk.
"Szerintem maradnunk kellene annál, amit a legutóbbi motortalálkozón elfogadtunk, ahelyett, hogy megpróbáljuk megjósolni, mi lesz," - mondta Wolff. "Ha probléma merülne fel, gyorsan tudnánk reagálni. De szerintem ez megint csak játék a feltételezésekkel. Nincs semmiféle adat, ami alátámasztaná ezeket az aggodalmakat - ez megint csak egy vélemény. Még egy a sok közül."