A főváros kérésére ellenére Lázár János még mindig nem nevezett ki miniszteri biztost a Rákosrendező ügyével kapcsolatban.


A 85 hektáros terület átadásának folyamata még mindig nem indult el, holott a határidő gyorsan közeledik.

Napok óta zajlik a munka Rákosrendezőn: pakolják a vasúti talpfákat, közműcsöveket fektetnek, és az elhanyagolt területen évek óta nem látott tevékenység folyik. Az Építési és Közlekedési Minisztériumot vezető Lázár János szerint "teszik a dolgukat", és elviszik a "vasúti szakanyagot". A miniszter úgy fogalmazott, hogy "a telekkel együtt megvették a szemetet is".

A miniszter nyilatkozatai kapcsán számos kérdés merül fel, ahogyan azt a Népszava is megjegyzi. Az adásvételi szerződés alapján a vevő nem vállalta a terület rendezésének feladatát. A dokumentum világosan rögzíti, hogy a környezetszennyezés és a hulladékkezelés ügyében a felek külön megállapodást kötnek. Ezen kívül, ha a kármentesítési költségek elérik a vételár 50%-át, a vevő jogosult elállni az üzlettől.

A Fővárosi Önkormányzat már teljesítette az első részlet kifizetését, amely 12,7 milliárd forintot tesz ki.

Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója a lapnak azt mondta: "elsőként meg kell állapodni az osztatlan közös tulajdonú telkek használatáról".

A főváros már több mint 50 napja vár arra, hogy Lázár János végre kijelölje a miniszteri biztost. A szerződés értelmében 60 nap áll rendelkezésre erre a lépésre, és habár a határidő lejárta nem zárja le automatikusan a szerződést, Kiss Ambrus véleménye szerint a magyar állam nem teljesíti az előírt feltételeket, ami szerződésszegésnek minősül.

A terület fejlesztéséhez szükséges jogszabály-módosításokat a fővárosnak kell összeállítania. Erre hat hónapja van, a lista várhatóan júniusban kerül a Fővárosi Közgyűlés elé. A főváros előre jelezte, hogy a szolidaritási hozzájárulásra vonatkozó módosítások is benne lesznek a csomagban.

A főváros a visszakövetelt szolidaritási hozzájárulás, illetve a terület szakaszos beépítéséből származó bevételekből kívánja fedezni ezt a kiadást. Azonban a kifizetéshez számos feltételnek kell teljesülnie: többek között szükséges a vasúti célú területek pontos meghatározása, a folyamatban lévő perek lezárása, valamint az építési, légiközlekedési, adózási és értékesítési szabályok módosítása is.

A hulladék elszállításával kapcsolatban Vitézy Dávid, a fővárosi képviselő, hangsúlyozta, hogy a szemét a MÁV tulajdonában van, így annak eltakarítása továbbra is az állami vasúttársaság felelőssége. Ez a helyzet vonatkozik a sportcsarnok területén maradt törmelékekre is, amelyeket a korábbi állami tulajdonos hagyott hátra.

Március közepén a kormány váratlan lépésként, a főváros előzetes kérésének figyelembevétel nélkül, beleegyezett a 85 hektáros rákosrendezői terület megvásárlásába. E terület korábban az Egyesült Arab Emírségek által megjelölt befektető, az Eagle Hills számára készült, ám az üzlet meghiúsult, mivel kiderült, hogy a Budapest Közművek (BKM) Zrt. elővásárlási joggal bír. A társaság kifejezte szándékát, hogy élni kíván ezzel a jogával. A másik érintett, a Stockton Zrt. ugyanakkor nem mondott le jogáról, de a megadott határidőn belül nem élt vele. Így az arab projektcég helyét a Budapesti Közművek vette át, új irányt adva a terület sorsának.

Related posts