Az esemény neve: GyártásTrend - Hidak és Hídépítők Napja a Széchenyi István Egyetemen Fedezd fel a hídépítés izgalmas világát a Széchenyi István Egyetemen megrendezett GyártásTrend esemény keretein belül! Itt találkozhatsz a szakma legkiválóbb képviselői

A Széchenyi István Egyetem és a Hídépítők Egyesülete együttműködésével május 23-án megrendezésre került a 11. Hidak és Hídépítők Napja országos ünnepség, amelynek fő célja a hídépítési szakma népszerűsítése volt. A győri intézmény gazdag hagyományokkal büszkélkedhet a hídépítő és szerkezettervező szakemberek oktatásában, hiszen falai között számos elismert mérnök szerezte meg tudását az eltelt évtizedek során.
Az intézmény a hazai szakemberképzés egyik fellegvára: már a jogelőd Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán magas színvonalú, gyakorlatorientált hídépítési és fenntartási szak működött, amely a vasúti-közúti hidak tervezésére, kivitelezésére és fenntartására készítette fel a jövő mérnökeit. Az egyetemi oktatás a szerkezetépítés irányába fejlődött tovább, amelyben az építőmérnöki alap- és mesterképzés keretében ma is fontos szerepet kap ez a terület. A Szerkezetépítési és Geotechnikai Tanszék szoros kapcsolatot ápol a hídépítő szakmával, amely tükröződik az oktatásban, a szakdolgozati és diplomamunkákban, a kutatási feladatokban, a doktori témákban, az ipari megbízásokban és a szakértői tevékenységekben.
Dr. Szép János, az egyetem Építész-, Építő- és Közlekedésmérnöki Karának dékánja a rendezvény megnyitóján kifejtette, a képzést olyan kiváló tanárok alapozták meg, mint dr. Klatsmányi Tibor, aki 1972-től 1986-ig vezette a Hídépítési Tanszéket, és akinek nevét a Mosoni-Duna felett átívelő, Tierney Clark-díjat elnyert győri Klatsmányi híd őrzi. A hidászoktatás alakjait sorolva megemlítette Agárdy Gyula, Guzmics János, Lublóy László, Lőrincz György, Németh György és Tóth Zoltán nevét is.
Intézményünk az utóbbi évek során számos innovatív kutatás-fejlesztési projektben vett részt. Kiemelkedő tevékenységeink közé tartozik az újgenerációs öszvérszerkezetű hidak tervezése és kivitelezése, a hídfők szerkezetének optimalizálása, valamint a hídszegélyépítési technológiák fejlesztése. Emellett foglalkoztunk a hídek esztétikai aspektusaival, a fenntarthatóság jegyében zöld hídépítési megoldásokkal, fa-beton öszvérhidakkal, továbbá a vasúti és hídépítési automatizáció és digitalizáció integrálásának lehetőségeivel. A dékán hangsúlyozta, hogy ezekhez a témákhoz kapcsolódóan építéseljárási szabadalmak, valamint több doktori kutatás és disszertáció születtek.
Dr. Kerékgyártó János, a közlekedési hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkár, a legutóbbi sajtótájékoztatón kiemelte, hogy az elmúlt másfél évtized során négy-négy új Tisza- és Duna-híd épült, és a folyamat az új mohácsi híd megépítésével folytatódik. "Különösen büszke vagyok a Kalocsa és Paks között átadott Tomori Pál hídra, amely 2024 júniusában nyitotta meg kapuit, és elnyerte a Magyar Acélszerkezeti Szövetség 'Év acélszerkezete' díját" – emelte ki. A helyettes államtitkár beszámolt a 47-es főút algyői Tisza-hídjának kétsávos bővítéséről, valamint a szolnoki új Tisza-híd és elkerülő út, illetve a győri új Mosoni-Duna-híd előkészítési fázisáról is. Továbbá, kitért a vasúti hídak, a vasúthálózat korszerűsítésére, a KRESZ felülvizsgálatára és a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére is. Mint mondta, az utóbbi projekt keretében már 22 megyei jogú város vett részt, és 2026-ra a fejlesztések elérik a 2000 kilométert. "A közlekedési rendszer működtetése és fejlesztése alapvető szerepet játszik a különböző földrajzi térségek összekapcsolásában és a társadalmi mobilitás elősegítésében, ezáltal dinamizálva a gazdaságot. Mindez a kapcsolódó területeken dolgozó szakemberek fáradhatatlan munkájának köszönhető" – hangsúlyozta Dr. Kerékgyártó.
A megnyitó ünnepségen Magyar János, a Hídépítők Egyesületének főtitkára kiemelte, hogy a 2010-ben alapított egyesület célkitűzései között szerepel a hídépítés hagyományainak megőrzése és továbbadása, a szakma különböző résztvevői közötti kapcsolatok ápolása, valamint a fiatal tehetségek bevonzása a hídépítési területre. "Ezek a rendezvények nagyszerű alkalmat nyújtanak a közösség megerősítésére, ami a mindennapi munkafolyamatok zökkenőmentességét is segíti" - fogalmazott Magyar. Háláját fejezte ki a Széchenyi István Egyetemnek a partnerségért, és reményét fejezte ki, hogy a mai esemény során nemcsak a hídépítés, hanem a kapcsolatok terén is új lehetőségek születnek.
Az esemény során a résztvevők izgalmas élményekre lelhettek, hiszen lehetőségük nyílt sárkányhajózásra, ahol megtapasztalhatták a vízi sportok varázsát. Emellett a betonkenu-bemutatón a modern anyagok világába is betekintést nyerhettek. A vízminőségi mérőeszközök bemutatója révén pedig a látogatók megismerkedhettek a környezetvédelem fontosságával. A laborlátogatások és a műholdradar-, drón- és digitálisterepasztal-bemutatók során a legújabb technológiák csodáit is felfedezhették. A programot egy tésztahídépítő és egy szakmai hídépítő verseny színesítette, ahol a kreativitás és a mérnöki tudás egyaránt megcsillanhatott.