Dávid balatoni megtestesítőjénél az idei verseny különlegessége, hogy a tó maga határozza meg, ki emelheti a Kékszalag trófeáját.

Amikor 15 méteres előny többet ér a kilométeresnél. Ez a sportági furcsaság állt elő az elmúlt hétvégén a túravitorlázók 57. Mihálkovics-kupa - SUNGROW Nagydíján, ahol az abszolút első helyet a Sailing Team RSM (kormányos Vándor Róbert) csípte meg a Raiffeisen Fifty-Fifty (k. Józsa Márton) előtt. A Kékszalagon címvédő, 2023-ban fantasztikus rekorddal (5 óra 3 perc 56 másodperc) első egység először maradt alul a szezonban legnagyobb riválisával szemben. Az RSM oszlopos tagja, Kalocsai Zsolt szerint Dávid és Góliát csatájában előbbi megtestesítőjeként úgy tudtak a favorit elé kerülni.
Mindezt annak köszönhetően, hogy a balatonföldvári verseny második napján az időjárás abszolút nekik kedvezett, de még úgy is csupán minimális különbség döntött a javukra, hogy végig a maximumon teljesítettek.
"Szombaton a Fifty-Fiftynél másfél méterrel érkeztünk be korábban, de a helyzetünket nem is érdemes méterekben kifejezni, hiszen a hátrányunk inkább kilométerekben mérhető. A versenykiírás szerint azonban a legjobb eredményt elérő csapat vihette haza a pálmát, és mi voltunk azok, függetlenül attól, hogy a különbségek méterben és percben mérték a versenyt" - nyilatkozta Kalocsai Zsolt az Indexnek.
Az RSM szóvivője elmondta, hogy a szezon korábbi nagyobb versenyein, az évadnyitó, majd a pünkösdi regattán ott voltak a legnagyobb riválisuk mögött, de ahogy azokon, úgy a Mihálkovics-kupa első napján is bebizonyosodott: közepes erősségű szélben a Balatonon nincs ellenfele a hozzájuk, valamint a mezőny nagyobb katamaránjaihoz képest is dupla vitorlázattal bíró Fifty-Fiftynek.
A többiekkel vívott csatánk során, ilyen nehéz körülmények között a második helyért küzdünk, ami számunkra a maximumot jelenti. Ahogy a szél ereje csökken, úgy nő az esélyünk egy jobb eredmény elérésére, de ahogyan a Mihálkovics-kupa második napja is megmutatta, mindig maximális teljesítményre van szükség tőlünk, hogy egy kis előnyt tudjunk kiépíteni. Az időjárás-előrejelzésből kiindulva tudtuk, hogy a szeles szombat után csendesebb vasárnap vár ránk, így erre összpontosítottunk. A körülmények kedveztek nekünk, és mi mindent megpróbáltunk kihozni belőlük. Míg mi északi taktikával indultunk, addig a déli ellenfelünk más stratégiát választott. Az eddigi tapasztalataink mellett azt is megtanultuk, hogy ha közepes szél fúj, akkor a legnagyobb igyekezetünk ellenére sem tudunk érdemben érvényesülni, viszont ha a szél gyengébb, akkor van esélyünk, igaz, az is csekély. Egy biztos: hibázni nem szabad.
Ez a szombat különleges eseményt hoz el számunkra: a klasszikus éjszakai versenyt, az Ezüstszalagot, amely nem csupán egy izgalmas megmérettetés, de a közelgő idény csúcseseményének, az 57. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjnak is előfutára. A várva várt verseny július 10-én, reggel 9 órakor veszi kezdetét, és a szervezők ezúttal is körülbelül 550-600 hajóra számítanak. A főpróba hagyományosan a versenyt megelőző hétvégén, július 5-én zajlik, amikor is megrendezik a Fehér Szalag Nagydíjat - Izsák Szabolcs Emlékversenyt. A Sailing Team RSM csapata izgatottan készül, hiszen az Ezüstszalagon 4-8 csomós szél viszonyai között újra bizonyíthatják tehetségüket!
A legnagyobb erősségünk abban rejlik, hogy míg más hajók legénysége gyakran cserélődik, nálunk már nyolc éve változatlan a csapat. Ezen a szezonon különösen sokat dolgoztunk, hiszen bár minden évben eszközöltünk apróbb finomításokat, idén először fektettünk be ilyen mértékben a hajó fejlesztésébe. Izgatottan várjuk, hogy mit hoz az idei vitorlás idény!
Kalocsai Zsolt emlékeztetett arra, hogy a Fifty-Fifty hajó 2012-ben és 2014-ben elhódította a Kékszalag győzelmét, ám ezt követően hét hosszú éven át nem tudott újra diadalmaskodni. Míg 2020-ban és 2021-ben ismét ők állhattak a dobogó legfelső fokán, az utolsó három esztendő, különösen 2022 és 2023, kedvező időjárási körülményei a favorit számára segítették elő a sikeres teljesítményt.
Kiemelte, hogy a tavalyi verseny is a táv utolsó harmadában dőlt el, amikor az addig egymással az élen éles versenyt vívó másik két riválisukhoz hasonlóan Badacsonynál "kifogyott a vitorlákból a szél". A technikában csúcson lévő és vitorlázásban is jó címvédő viszont Keszthelynél kapott egy frissülő szelet, amivel ledolgozta a több mint húsz kilométeres hátrányát. Sorra előzte meg hármukat, az utolsó egységet közvetlen a cél előtt. Ilyen szél tízévente csak egyszer van, bár ahogy látjuk, most egymás után három évben is legalább jött a közepes erősség, de azért ez aligha lesz mostantól mindörökre így.