Budapestre helyezi át európai központját a BYD - ez történt a 20. héten!

A magyar autóipar dinamikus fejlődésen megy keresztül, új stratégiai megállapodások révén erősítve pozícióját a nemzetközi piacon. A BYD, a világ egyik vezető elektromosautó-gyártója, Budapestre telepíti fejlesztési központját, míg az Audi Győrben expandálja kutatás-fejlesztési tevékenységét. Ezzel szemben a globális autóipar nehéz időszakon megy keresztül, mivel számos vállalat leépítésekkel, gyárbezárásokkal és piaci részesedésük csökkenésével küzd. A nagyobb szereplők a helyzetre reagálva radikális átalakításokat eszközölnek. Összegyűjtöttük a legfrissebb híreket a járműiparból – a kiemelt pontokra kattintva részletesebben is tájékozódhat a témákról.
A BYD 100 milliárd forintos befektetéssel Budapestre helyezi európai vállalati és fejlesztési központját, amely 2000 új munkahelyet teremt, jellemzően mérnöki végzettséggel rendelkező szakemberek számára. A központ főként járműtesztelésre, engedélyeztetési folyamatokra és helyi innovációk fejlesztésére összpontosít, a szabadalmak legalább felét Magyarországon fogják bejegyezni.
Ezzel párhuzamosan Szegeden készül a BYD személyautógyára, ahol 2025 végén indulhat a termelés. A kezdeti fázisban az összeszerelés dominál, a hazai beszállítók bevonása hosszabb távon várható. A munkaerőhiány miatt a cég Szerbiából is toboroz.
A globális piacok hatására a BYD fontolgatja, hogy Szegeden kizárólag elektromos autókat, míg Izmirben hibrideket gyárt. Az éves kapacitás 150 ezer autó lesz. A vállalat célja, hogy 2026-tól minden európai modelljének legyen plug-in hibrid változata is.
Magyarország nem csupán a BYD számára vonzó helyszín, hiszen jelenleg is folyamatban van egy új ipari zóna létrehozása Pécs közelében. E célból elsősorban autóipari vállalatokat szeretne vonzani a kormányzat. Magyar Levente miniszterhelyettes nyilatkozata szerint aktívan tárgyalnak kínai cégekkel, akik potenciális beruházásokkal kapcsolatos érdeklődésüket fejezték ki.
A kormány új stratégiai megállapodást kötött az Audi Hungáriával, amelynek célja Győr autóipari szerepének megerősítése. Kiemelt figyelmet fordítanak az elektromobilitásra, a robotizációra és a kutatás-fejlesztésre, hogy lépést tartsanak a modernizációval. Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy a magyar autóipar termelési értéke az elmúlt 15 évben négyszeresére emelkedett, míg az Audi 5200 milliárd forintnyi befektetéssel és 12 ezer munkavállalóval a szektor egyik legfontosabb szereplőjévé vált.
A győri üzem évente lenyűgöző kétmillió motort és 200 ezer autót állít elő, mindezt karbonsemleges módon. Az Audi Hungária a szakmai képzés terén is élen jár: diákjai az idei Szakma Sztár Fesztiválon kiemelkedő teljesítménnyel büszkélkedhetnek. Továbbá, a Randstad kutatása alapján az Audi Hungária a harmadik legvonzóbb munkaadóként szerepel, ami jól mutatja a vállalat elkötelezettségét a tehetségek fejlesztése iránt.
Az autóipart világszerte komoly kihívások sújtják, melyek középpontjában a vámháborúk, a gyenge kereslet és az ágazati átalakulás állnak. A thyssenkrupp 90 százalékos profitcsökkenésről számolt be, az autóipari és acélüzletág gyenge teljesítménye mellett a globális kereskedelmi feszültségek is súlyosan érintették a céget. A ZF hasonló nehézségekkel néz szembe: 2800 munkavállalót érintő munkaidő-csökkentést jelentett be németországi központjában, így elkerülve a leépítéseket. A dolgozók választhatnak négynapos munkahét lehetősége közül, miközben a fizetésük arányosan csökken.
Különösen súlyosan érintett a Nissan, amely 4,5 milliárd dolláros éves veszteséggel zárta pénzügyi évét, és világszerte 20 ezer munkahely megszüntetését tervezi. A vállalat gyártóüzemeinek számát 17-ről 10-re csökkenti, és lépéseket tesz globális kapacitásának visszafogására. Hasonló racionalizálásra készül a Ford is: Észak-Amerikában 350 szoftverfejlesztői pozíciót szüntet meg, Európában pedig 14 százalékos létszámleépítést tervez. A németországi sztrájkfenyegetés is mutatja, milyen feszültté vált a helyzet a kontinensen.
A Rheinmetall szintén új stratégiát keres: miközben hadiipari részlege történelmi nyereséget ért el, az autóipari üzletága veszteségbe fordult. A cég nyíltan vizsgálja a Power Systems divízió eladásának lehetőségét, mivel a rendelésállomány is jelentősen visszaesett. Az iparági környezet gyors változása arra készteti a szereplőket, hogy radikális döntéseket hozzanak a túlélés és az alkalmazkodás érdekében.