Budapest új villamosai kizárólag a spájz titkos világában közlekedhetnek.


Budapest vezetésének is meg kell értenie, hogy nemcsak a főváros lakosságának, de az ország egészének is kárt okoz akkor, ha a brüsszeli pénzek hazahozatala érdekében nem működik együtt a kormánnyal - mondta a hirado.hu-nak a főváros legújabb, alacsony padlós CAF villamosok beszerzése kapcsán Kőrösi Koppány, a Budapest Műhely alapítója és kutatási-elemzési igazgatója. A szükséges fejlesztések hiánya miatt ugyanis az új villamosok csak ott tudnak közlekedni, ahol a régebben megvett alacsony padlós villamosok is.

Tarlós István főpolgármesteri időszaka alatt, 2014-ben, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megkötötte azt a fontos szerződést, amelynek keretében a spanyol gyártó újabb alacsony padlós CAF villamosokat szállít Budapestre. Ezzel a lépéssel a főváros célja a régi, Ganz típusú járművek leváltása, ezzel modernebb és kényelmesebb közlekedési lehetőségeket biztosítva a lakosság számára.

A most érkező járművek azonban nem alkalmasak a budapesti sínhálózat teljes egészén közlekedni. A probléma már 2014-ben, vagyis a legelső szerződés megkötésekor is ismert volt, mégsem oldották meg, az új villamosok működtetéséhez szükséges infrastrukturális feltételek mind a mai napig nem valósultak meg. A régi, ötvenéves Ganz-féle villamosokkal ellentétben az új járművek fontosabb berendezései nem a padló alatt vannak, hanem a tetején, emiatt magasabbak, mint a leváltandó társaik. Fogadásukra tehát a mostanihoz képest teljesen más kocsiszín szükséges. Mindez három budapesti remíz teljes körű átépítését feltételezi. Ennél nagyobb baj, hogy az új villamosok szélesebbek, mint a régiek, a jelenlegi sínhálózaton pedig nem férnek el egymás mellett. Azokon a vonalakon tehát, ahol közlekednének a BKV új, korszerű villamosai, a teljes vágányhálózatot át kell építeni, beleértve az áramellátási rendszert és a jelzőberendezéseket is. A megállókat akadálymentessé kellene tenni, és a villamosok alacsony padlózatához kellene kialakítani.

A Karácsony Gergely főpolgármester által irányított Városházán úgy tervezik, hogy a 2-es, 23-as, 24-es, 61-es, 62-es és 62 A vonalakon fognak megjelenni az új, alacsony padlós CAF villamosok. Emellett szóba került a 47-es és a 49-es járat is. Azonban a spanyol gyártó által Budapestre szállított villamosok nem képesek végighaladni ezeken az útvonalakon, így a tervek módosítására lehet szükség.

A síntávolság mindenhol túl szorosra van szabva, ami megnehezíti a kocsik egymás melletti elhaladását. A 2-es vonalán a viadukt és a dunai hidak alatti kerülő alagút alacsony belmagassága is komoly problémát jelent. Ezen felül, a 47-es és 49-es járatok közötti csere nehézségeihez még hozzájárul az is, hogy a Szabadság híd fel- és lehajtója túlságosan meredek íven kanyarodik, így a villamos orra, az alacsony padló miatt, fennakad a betonon. Az újonnan beszerzett kocsik lényegesen nehezebbek a régi Ganz-modellekhez képest, ami a híd statikai terhelését drámaian megnövelné, ha egyszerre két jármű haladna át rajta a Duna felett. Így csupán egyetlen, utasokat szállító CAF villamos tudna átkelni a hídon, ami már önmagában is jelentős forgalmi torlódást okozna a főváros amúgy is zsúfolt közlekedési rendszerében.

A legújabb villamosbeszerzés ügye jelenleg abban a szakaszban van, hogy Budapest, amely saját magát csődközeli helyzetbe sodorta, 340 millió forint saját forrást szánt a legfontosabb munkálatok elvégzésére. Ez az összeg azonban csupán két-három évig biztosíthat ideiglenes megoldást a problémákra.

Már megvásárlásukkor is a polgári kormánynak kellett a zsebébe nyúlnia, pedig eredetileg az Európai Unió helyreállítási és újjáépítési alapjába (RRF) volt a szükséges költség beillesztve. Mivel ez a pénz a brüsszeli jogállamisági vitákból fakadó gáncsoskodások miatt nem érkezett meg, Budapest számláját az állam állta. Gulyás Gergely a legutóbbi Kormányinfón újságírói kérdésre kifejtette: a Karácsony Gergelyt támogató politikai erők Brüsszelben mindent megtettek azért, hogy ezekhez az uniós pénzekhez se jussunk hozzá. Mint fogalmazott: "Azért az mégiscsak furcsa, hogy valaki kormányzati támogatást kér egy villamosprogramra a magyar államot megillető uniós pénzekből, majd amikor az új villamosokat megkapja, akkor bejelenti, hogy a működéséhez újabb brüsszeli forrásokat kér, közben pedig a saját politikai családja Brüsszelben mindent megtesz azért, hogy Magyarország ne kapjon uniós forrásokat. Elég meredeknek érzem ezt." Gulyás Gergely hozzátette: "Aki azt mondja, hogy a kormánynak ez ügyben további dolga volna, az a legrosszabb tanácsrendszer logikájával él. Van ugyanis egy önkormányzat, annak kell működtetni a BKV-t."

Kőrösi Koppány, a Budapest Műhely alapítója és kutatási-elemzési igazgatója, a hirado.hu-nak adott interjújában figyelemre méltónak nevezte, hogy a főváros Brüsszelben külön irodát működtet, hogy megakadályozza Magyarország jogos pénzeszközeinek eljuttatását. Az ügy kapcsán hangsúlyozta, hogy az új villamosok fogadásához szükséges infrastrukturális fejlesztések még mindig nem állnak készen, és a szükséges hálózatbővítési közbeszerzések például még csak tervezési fázisban vannak. Mint mondta: "Budapest vezetésének fel kell ismernie, hogy nemcsak a főváros lakosságának, hanem az egész ország érdeke is sérül, ha a brüsszeli források hazahozatala érdekében nem működik együtt a kormánnyal."

Related posts