Amikor mindössze 20 perc alatt szertefoszlik a világ, az olyan, mint egy vihar előtti csend, amelyben mindenki a következő lépést várja. A feszültség a levegőben tapintható, mint egy feszített húr, ami bármelyik pillanatban elszakadhat. Ilyenkor az embere


Ritkán fordul elő, hogy egy film hatása másnap is velem marad, de a Feszült helyzet (A House of Dynamite) éppen ilyen élményt nyújtott. Kathryn Bigelow mesterműve nem kínál egyszerű megoldásokat, ellenben egy sor izgalmas kérdést generál -- és valahogy úgy érzem, nem tudok szabadulni tőlük.

Őszintén megmondom, amikor először megnyitottam a Netflixet, azt vártam, hogy egy klasszikus politikai thriller tárul elém: katonai stratégák, férfias karakterek, titkos parancsnokok, piros gombok, és a feszültség, ami a zárt ajtók mögött vibrál. Hiszen a világvégét gyakran így képzeljük el, nem? De ehelyett egy sokkal bonyolultabb, mélyebb és emberibb élménnyel találkoztam. Bigelow pályafutása óta, kezdve az 1991-es Holtponttal, komoly utat tett meg, és újra megmutatta, hogy mihez ért a legjobban:

A történet egy szokványos, unalmasnak tűnő nappal veszi kezdetét az Egyesült Államok szívében. Az emberek a napi rutint végzik, amikor hirtelen felcsendül a riasztó, és a képernyőkön megjelenik egy ismeretlen rakéta képe, amely vészesen közeledik. A hátralévő húsz perc alatt a feszültség egyre inkább fokozódik, és a világ, ahogyan eddig ismertük, egy szempillantás alatt megváltozik. Az elkövetkező negyedóra, vagy inkább háromszor húsz perc, tele van izgalommal, pánikkal és várakozással, ahogy az emberek próbálnak eligibilis döntéseket hozni a lehetetlenség határvonalán.

Ez az ismétlődő szerkezet első pillantásra furcsának tűnhet, de valójában lenyűgöző mélységet ad a narratívának: Bigelow nem a megszokott lineáris módon meséli el a történetet, hanem folyamatosan visszatér a cselekmény egyes pillanataihoz, újra és újra, különböző nézőpontokból. Megfigyelhetjük ugyanazokat a perceket, ugyanazokat a választásokat, de minden alkalommal új fényben tűnnek fel, új érzelmeket és következményeket tárva fel előttünk.

Minden egyes alkalommal, ahogy felfedezzük a történelem rejtett zugait, egyre mélyebben értjük meg, milyen folyamatok vezetnek egy világ összeomlásához.

- és hogyan tartja össze mégis néhány ember hite, a belső felelősségérzetük vagy éppen a makacsul ragaszkodott kötelességtudatuk.

Nem ismerjük a rakéta kilövőjének kilétét, és azt sem tudjuk, mi állt a háttérben. Ez a helyzet egyszerre kelt bennünk frusztrációt és félelmet. Rájövünk, hogy a legnagyobb veszélyforrás nem egy idegen hatalom, hanem a kiszámíthatatlanság maga.

Nekem a film legnagyobb ereje abban rejlik, hogy

A katonák, a hírszerzők és az elnök - mindannyian emberi lények, tele gyengeségekkel és félelmekkel, akiknek saját magánéletük is van.

Bigelow mélyen átlátja, hogy a háború nem csupán a csatatereken zajlik, hanem a lélek legmélyén is, és ezt mesterien tükrözi. A háború valójában ott bontakozik ki, ahol az embernek nehéz döntéseket kell hoznia: amikor a gyermeke otthon lázálmokat él át, vagy amikor a házassága válságba jutott.

Idris Elba, aki a Mandela: Hosszú út a szabadságig című életrajzi filmben brillírozik, szinte sugárzik a belső feszültségtől, miközben Rebecca Ferguson, legutóbb a Dűne című filmben Lady Jessica bőrébe bújva, egyaránt hideg és megrendítően sebezhető alakítást nyújt. Jared Harris és Greta Lee szintén remekül megjelenítik azt a precíz, mégis emberi dimenziót, amely nélkül ez a film könnyen csak egy érzelemmentes gépezetként működhetne.

Mégis, be kell vallanom, voltak pillanatok, amikor a film túlzottan is belefeledkezett a saját szerkezetébe. A háromszori ismétlés bár koncepciósan izgalmas, a második órára már kissé monotonná válik.

Nem annyira a végkifejlet izgatott, hanem az, hogy valaki végre megfogalmazza: mit is takar mindez valójában.

Ez az a pillanat, amikor a film intellektuális távolsága kissé eltávolít tőle. Talán fiatalabb koromban még el tudtam volna nézni ezt a jelenséget, de most, ötvenen túl, amikor egyre inkább a történetek emberi mélysége iránti vágy hajt, már nem elégítenek ki a megválaszolatlan kérdések és a nyitva hagyott lehetőségek.

Amikor egy döntéshozó néhány másodpercre elmerül a csendben, tudva, hogy a következő szavai sorsokat formálhatnak... Amikor az elnök szemében nem csupán az ország jövője, hanem a saját gyermeke arca tükröződik... Ezek azok a pillanatok, amelyek Bigelow filmjét nem csupán politikai thrillerré, hanem egy mély morális reflektáló művé emelik.

Ez a film rávilágított arra, mennyire sebezhető a biztonságunk, és hogy milyen gyorsan foszlik szét minden, amit eddig szilárdnak és megkérdőjelezhetetlennek gondoltunk.

A "Feszült helyzet" nem egy hibátlan film, de garantáltan sokáig fogsz róla beszélni. A címje is sejteti, hogy feszültséggel teli, nyugtalanító és néhol kimerítő élmény, ugyanakkor rendkívül magával ragadó. Kathryn Bigelow rendezése nem a szórakoztatásra törekszik – sokkal inkább arra, hogy megrázza a nézőt. És ebben maradéktalanul sikeres.

Ha egy különleges estét szeretnél eltölteni, távol a monoton hétköznapoktól, és kíváncsi vagy arra, hogyan reagálnak az emberek, amikor a világ sorsa megkérdőjeleződik, akkor ez a film tökéletes választás számodra. Nem kínál megnyugtató válaszokat, és lelked terhei sem csökkennek tőle, de garantáltan emlékezetes élményben lesz részed, ami hosszú időre megmarad benned.

Related posts