A sör, ha fejjel lefelé is áll, akkor is sör marad, de hab nélkül már nem az igazi.


Móricz Zsigmond Rokonok című regényében a sör szimbolikus jelentőséggel bír, hiszen a lejtőre való elindulás metaforáját hordozza magában. Ezzel szemben Krúdy műveiben a sörnek inkább társadalmi státuszt jelöl, mintsem morális értéket. Itt a sör fogyasztása inkább az osztályhovatartozás és a társadalmi kapcsolatok kifejeződése, semmint egy lelki mélységet vagy hanyatlást szimbolizáló elem.

Az "Az utolsó szivar az Arabs Szürkénél" című elbeszélésben az ezredes, aki azon a napon a halálos ítélet végrehajtására készül, megpróbál empátiát tanúsítani az áldozata iránt. Ahelyett, hogy a kaszinók csillogó világában merülne el, inkább a pörkölt és a retek egyszerű ízeire vált, sörrel öblítve le az egészet. Ezzel a gesztussal leereszkedően próbálja kifejezni, hogy az ő áldozatának talán nem jut másra, csak a szegényes élelemre.

A "kisember" italának és szokásainak világában keres magának helyet, hogy a hétköznapok szürkeségéből kilépve egy kicsit belesimuljon a közösségbe. Még a gőgje árnyékában is felcsillan benne valami a sör igazi lényegéből: egyfajta közvetlenség és barátságosság, ami az ital minden kortyában ott rejlik. A habzó nedű nem csupán szomjoltó, hanem egy kapu is, amely megnyitja a szívét a baráti beszélgetések és a nevetések előtt, és talán éppen ez az, amiért annyira vonzódik hozzá.

A sör körüli titkok olyan mélyek és bonyolultak, hogy az emberi elme sosem képes teljesen megfejteni őket.

Krúdy ebben az elbeszélésben ezt a gondolatot osztja meg velünk: "...hiszen a bor gazdagabb értékekkel bír, mint a sör."

Elérkeztünk az itallapok rejtélyéhez, az alkoholválasztás igazi kihívásához, amit remekül tükröz két, székelyeknek tulajdonított mondás: „Egy sör nem sör” és „A sör nem ital”. Nos, akkor most melyik is az igazság?

Ez a nemzeti sörszkepszis folyamatosan jelen van a magyar gondolkodásban – és nem mellesleg az irodalomban is. A bor, mint valami szent és magasztos ital, gyakran a lélek mélységeibe vezet, míg a sör inkább a mindennapi örömök világában gyökerezik. Azonban nem mindenki tartja ezt a megkülönböztetést ártalmatlan kérdésnek.

Bozsik Péter a Sörszótárban csipkelődve, de ellentmondást nem tűrően állítja, hogy már önmagában az is pokolra juttathat, ha valaki következetesen a bort preferálja a sörrel szemben. A pokolba vezető út tehát nemcsak rossz szándékkal, de italpreferenciával is kikövezett.

Fontos megemlítenünk Hamvas Béla A bor filozófiája című művét, amely a magyar kultúrában a borral kapcsolatos gondolatok egyik alapvető írása. Ez a könyv a magyar nemzet boros hagyományainak szellemi alapját képezi, és mélyen belemerül a bor élvezetének és filozófiai jelentőségének világába.

Talán az égi vagy pokolbéli ítéletnél nem elhanyagolható szempont, hogy Hamvas Béla ezt a gondolatot majd egy évszázaddal az 1848-as szabadságharc leverése után fogalmazta meg, amelyhez szorosan kapcsolódik a "magyar ember sörrel nem koccint" mítosza is. Ugyanakkor kétségtelen, hogy Hamvas nem nyerhetett sok elismerést, amikor a Gyümölcsóra című művében a sört a "kevésbé tiszta ételek" közé sorolja.

Hamvas mennybe jutási esélyei tehát nem teljesen egyértelműek, azonban közeli barátja, Kodolányi János írásaiban páratlanul kidolgozott sörkultúrával ismerkedhetünk meg. Ezekben a művekben a sör őshazájának hagyományai elevenednek meg, ahol a történelmi mélység és a hétköznapi élet egyaránt hozzájárul ahhoz, hogy az ital méltóságteljes helyet foglaljon el a kultúrában.

Faludy György "Pokolbéli víg napjaim" című művében a sör és a bor közötti feszültség rendkívül éles és kifejező módon jelenik meg. A szerző nem csupán pusztán említi e két italfajtát, hanem szinte életre kelti őket, bemutatva a közöttük feszülő ellentétet. A sör, mint a nép egyszerű italának szimbóluma, a mindennapi örömöket és a közvetlenséget idézi, míg a bor a kultúra, a művészet és a finom ízlések világát képviseli. E két ital kontrasztja nem csupán a társadalmi osztályok közötti különbséget tükrözi, hanem a különböző életstílusokat és értékrendeket is. Faludy mesteri érzékkel ragadja meg ezt a dinamikát, amely a maga valóságában is egyfajta belső harcot tükröz.

"...a nehéz borokat lassan kortyolgva, aromájukat szaglászva, lehetőleg estétől hajnalig kell fogyasztani, mint egyes nőket, illetve férfiakat. A sört viszont legjobb egy hajtásra meginni..."

Villámgyors testi élvezet – egy frissítő esti korty. Az összehasonlítás talán durva, mégis hűen tükrözi, mennyire eltérő élményt nyújt a sör, mint a türelmesen, aprólékosan élvezett bor.

Petri György "Antropozófia" című versében a sör egy könnyed, mégis mély vágy megtestesítője - az élet földi örömeinek sorában foglal helyet, összefonódva a nyár varázsával.

"Az a fontos, hogy a sör legyen elég hideg,

Legyen az embernek ragyogóan tiszta inge, amely tükrözi a gondoskodást és az odafigyelést!

A bécsi szeletet ínycsiklandóan feldobhatjuk egy friss citrommal, amely nemcsak a tálalást szépíti meg, hanem üde, savanykás ízével tökéletesen kiegészíti a hús gazdag ízét is. A citromlé csepegtetése előtt érdemes egy kis reszelt citromhéjat is szórni a szeletre, így még intenzívebb citrusos élményt kapunk.

a felesége örüljön az új blúzának..."

A sörnek megvan a maga egyszerűsége - ha hideg, és a Föld forog, akkor a problémák - talán - elintéződnek maguktól.

Ágh István „Nyár volt és elmaradt az est” című versében a sör nem csupán egy ital, hanem a régmúlt emlékekkel teli, nosztalgikus pillanatok szimbólumává válik. Egy korsónyi múlt, amelyben az idő pora és a boldog órák íze egyaránt fellelhető. A sör habos tetején az élet apró örömei, a baráti beszélgetések és a nyári esték meleg fénye tükröződik, mintha a múlt és a jelen határvonalán egyensúlyozna, miközben a nosztalgia ízével gazdagítja a vers hangulatát.

"Valaha összeöleltünk, és együtt kortyoltuk a sört."

Szórakoztunk egy kis bolondozással.

Vékonyan öltöztünk.

A nyár varázslatos pillanatai elillantak, és az este csendben elmaradt.

Nevettem, nevetett, aztán csak ültünk egymás mellett, és néztük a másikat, ahogy a félhomály, a sör vagy talán valami régi, rejtett erő, ami még a kollégiumi napokból maradt, finoman dörgöli az orrunkat, majd béklyóba veri Einstein barátját: az időt.

Háy János egy igazán különleges és sokszínű magyar író, akinek művei mélyen megérintik az olvasókat. Szövegeiben gyakran keveredik a humor, a fájdalom és a mindennapi élet apró részletei, amelyeket olyan érzékenyen ábrázol, hogy az ember szinte magára ismer. Írásai nem csupán történetek, hanem egyfajta életfilozófia is, amely a létezés kérdéseit boncolgatja. Képzelj el egy olyan világot, ahol a szavak nem csupán kommunikációs eszközök, hanem érzelmek, gondolatok és álmok hordozói. Háy János munkái ezt a világot teremtik meg, ahol a szereplők sorsa összefonódik, és a legapróbb részletek is súlyt kapnak. Az olvasó egy utazásra indul, ahol a humor és a melankólia kéz a kézben jár, és ahol a mindennapi élet szépségei és nehézségei egyaránt helyet kapnak. Az ő írásai nemcsak szórakoztatnak, hanem elgondolkodtatnak, és azt a kérdést is felvetik, hogy mit jelent igazán élni. Olyan karaktereket teremt, akikkel könnyen azonosulhatunk, és akiknek történetei egyetemesen érvényesek, függetlenül attól, hogy honnan jövünk vagy merre tartunk.

Van azonban, amikor a sör nem öröm, csak balsors. Van, hogy csak egy emlékeztető a múltbéli hiú álmokra, mint Háy János egy igazán különleges és sokszínű magyar író, akinek művei mélyen megérintik az olvasókat. Szövegeiben gyakran keveredik a humor, a fájdalom és a mindennapi élet apró részletei, amelyeket olyan érzékenyen ábrázol, hogy az ember szinte magára ismer. Írásai nem csupán történetek, hanem egyfajta életfilozófia is, amely a létezés kérdéseit boncolgatja. Képzelj el egy olyan világot, ahol a szavak nem csupán kommunikációs eszközök, hanem érzelmek, gondolatok és álmok hordozói. Háy János munkái ezt a világot teremtik meg, ahol a szereplők sorsa összefonódik, és a legapróbb részletek is súlyt kapnak. Az olvasó egy utazásra indul, ahol a humor és a melankólia kéz a kézben jár, és ahol a mindennapi élet szépségei és nehézségei egyaránt helyet kapnak. Az ő írásai nemcsak szórakoztatnak, hanem elgondolkodtatnak, és azt a kérdést is felvetik, hogy mit jelent igazán élni. Olyan karaktereket teremt, akikkel könnyen azonosulhatunk, és akiknek történetei egyetemesen érvényesek, függetlenül attól, hogy honnan jövünk vagy merre tartunk.nál, de van, hogy a jelen válik tőle elviselhetetlenné, a jövő reménytelenné.

Ady Endre "Dal a nagyerdőről" című versében így fogalmaz: "Egy pohár sör keserűvé teszi / A legédesebb élet pillanatait."

Móricz egy Adyval kapcsolatos elbeszélésében olvashatunk arról, hogy Ady is magáénak vallotta ezt a keserűséget, és aktívan részt vett abban az érzelmi viharban, amely körülvette őt.

Ady kezébe vette a poharat, miközben a beszélgetés sodrása vitte magával, és kortyolt egyet. Sör volt benne, friss és habzó. Az ágy előtt három-négy üres palack hevert, mint a múlt nyomai. Délelőtt fél tizenkettő táján, amikor a nap még csak óvatosan lépett be az ablakon.

Tar Sándor A leghidegebb éjszaka című novellájában a sör a menekülés és a kilátástalanság egyidejű szimbóluma. A szívszorító karácsonyi elbeszélés főszereplője, miután mindent elvesztett, a kocsmába megy, ahol hamarosan arccal az asztalra bukik.

"A sör ott várja, hogy megkóstold, mert ilyenkor az embernek nincsenek gondjai" - mondja a kocsmáros mosolyogva.

A sör nem csupán elvi kérdés - sokszor csupán a megszokott munkanap utáni megérdemelt jutalom. A nyári napfényben lehűtött üveg, ami a barátság és az együtt töltött pillanatok szerves része, vagy éppen a valóságból való kiszakadás eszköze. Nincs szükség grandiózus ceremóniákra, csak egy egyszerű korsó, ami a közös élményekre és a jókedvre emlékeztet.

Talán nem a legszokatlanabb, de mindig őszinte és közvetlen. Olyan, mint az élet legszebb pillanatai – néha ragyogóan sikerül, máskor pedig csak úgy, ahogy van.

Örkény óta már világos számunkra: a sör – még ha fejjel lefelé is áll – akkor is sör marad.

Related posts